160 בנות ובני נוער מרחבי הארץ הגיעו השבוע למכללה למינהל ראשון לציון למפגש ייחודי של כנס אחים מיוחדים

“היום הסתכלו עליי, וזה הרגיש מדהים” 160 בנות ובני נוער מרחבי הארץ הגיעו אתמול (ג’) למכללה למינהל בראשון לציון למפגש ייחודי במינו – כנס אחים מיוחדים.

צילום: נתנאל גדעוני-צ’יז צילום

תוכניות “תיקון עולם” ו”עדי בשבילכם” מבית “עדי נגב-נחלת ערן וירושלים” הזמינו בני נוער, אחים ואחיות לילדים עם צרכים מיוחדים, לקחת חלק בכנס “זה הסיפור שלי” שכולו נועד עבורם, על מנת להעניק קול ובמה ל-“אחאות” מיוחדת ולמנעד הרגשות וההתמודדויות אשר חווים בתא המשפחתי.

צילום: נתנאל גדעוני-צ’יז צילום

גיליונות ציור ענקיים כיסו את מבואת אולם ההתכנסות במכללה, עליהם אוירו ברגש שיתופי האחים. קריקטורות מתוקות אשר הפיחו חיים במילים ורגעים. “להיות בסוג של צל של “אח אוטיסט”. “אח שלי יותר מזה, אני יותר מזה. אח שלי מדהים ויש בו כל כך יותר מזה, וזה כואב שפוסלים אותי על זה.” כתבה אחות אחת.

צילום: נתנאל גדעוני-צ’יז צילום

משם המשיכו האחים לצפות ב-“פרויקט הרשימה”, הצגה מאת תיאטרון הנפש, העוסקת בהגשמת חלומות. הכנס נחתם בפעילות משעשעת ומרגשת של תיאטרון פלייבק עם סיפורי “אחאות” מיוחדים. בזה אחר זו עלו מתנדבים לבמה ושיתפו עם הקהל פיסות מחייהם הפרטיים.

מאור סיפר על אחיו גילעד חובב הטבע, אדוה פינגשטיין שיתפה על רגע מכעיס בו גילתה כי סרטון של אחיה הופץ בין קבוצות ילדים, וליאל על אותו רגע מכונן בו הבינה כי חייה ישתנו בעקבות אחותה.

צילום: נתנאל גדעוני-צ’יז צילום

לירז נגר דפנה, מורת שילוב מחטיבת השחר הוד השרון אמרה: “החלק האחרון היה מדהים באמת, מרגש בטירוף. יצאתי מהאולם דומעת ולא רק אני. זו הייתה בשבילי זכות להיות פה היום ולחוות את האחים של התלמידים שלי”.

תיממא חסבאני מבי”ס עמל יאנוח ג’ת: “יש לי שבעה אחים, שלושה מהם עם צרכים מיוחדים. בשבילי הם אחים כמו כל השאר, אני אפילו אוהבת לשבת איתם קצת יותר”.

שליו אוטולנגי ואיתי ישראלוב, מתיכון יחד במודיעין: “היום הסתכלו עליי, עלינו. וזה הרגיש מדהים. החיים של אחים שלנו הם שלהם אומנם, אבל הם משפיעים גם עלינו. זה טוב שיש עם מי לדבר על זה”. נועם בן נעים, תלמיד מקיף אמי”ת ב”ש: “זו הפעם הראשונה שהזדהיתי עם כל כך הרבה אנשים אחרים. התרגלתי כבר שהשיח הוא בדרך כלל על אחי, היום הוא היה עליי”.

רעות פרג מפנימיית רמת הדסה שיתפה בהתמודדות המיוחדת שלה כנערה על הרצף ואחות לאח קטן מיוחד: “היום הזה מאוד ריגש אותי ונתן לי נקודת מבט אחרת של אחים של. אני עכשיו מבינה את אחי הגדול קצת יותר טוב”.

מירי אריכא מנהלת “עדי בשבילכם” סיכמה: “הורגשה פה היום תחושת שייכות מאוד גדולה. אחד הדברים שחוזרים על עצמם במפגשים שלנו עם אחים בוגרים הוא חסך בקהילתיות ודברור של ההתמודדויות שלהם כאחים מיוחדים. הם הרגישו שלא ראו אותם בילדותם. התכנסנו פה היום בכדי לשנות בדיוק את זה. התאספנו לשמוע, להכיל ובעיקר לראות ‘אחאות’ מיוחדת”.
בת אל קטורזה כהן, מנהלת תוכנית ‘תיקון עולם’: “תלמידה כתבה על גבי הלוח –”אני חלשה והיא החזקה”, נקודת המבט של אותה אחות מיוחדת פותחת צוהר לעולמם של האחים. ההתמודדות מגיל צעיר, “הירושה” שהם יקבלו מהוריהם ואחריות הטיפול, היא זאת שהופכת את אותה ילדה לחזקה לא פחות. האומץ להודות שהיא חלשה אל מול הניצחונות היומיומיים של אחותה, אל מול החברה. זה הסיפור שלה. זה הסיפור שלהם. זה הסיפור כולו.”

‘תיקון עולם’ הינה תוכנית חינוכית שפועלת להפוך את החברה הישראלית לחברת מופת, סבלנית ומקבלת את השונה ולשינוי עמדות ויחסם של בני נוער כלפי אנשים החיים עם מוגבלות. התוכנית פועלת בכ-230 בתי ספר ברחבי הארץ כולל בחינוך המיוחד.

“עדי בשבילכם” הנו שירות ייחודי תחת מרכזי עדי ובשיתוף משרד הרווחה, המספק שירותי מידע, תמיכה וליווי ללא תשלום עבור משפחות לילדים עם מוגבלויות מורכבות. במרכז פועלים מגוון שירותים – קו חם לייעוץ והכוונה, הורים מלווים הורים וכן קבוצות תמיכה המונחות על ידי אנשי מקצוע.

מרכזי עדי מעניקים לאלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלויות מעטפת שיקומית, המקיפה ביותר בישראל. מפעילה את הכפר השיקומי עדי נגב-נחלת ערן ואת מרכז עדי ירושלים.

השארת תגובה