תלמיד כיתה ה’ מבית הספר רמז ,שכונת שיכוני המזרח בראשון לציון זכה במקום הראשון בתחרות אזורית של חוקרים צעירים

קניון רוטשילד ראשון לציון
רון פלייש , גאווה לעיר .

תלמיד כיתה ה’ מבית הספר “רמז” בראשון לציון זכה במקום הראשון בתחרות אזורית של חוקרים צעירים במכון השפד”ן של איגודן

השבוע הגיע לסיומו פרויקט חוקרים צעירים של איגודן שבו תלמידי כיתה ה’ בבתי ספר מובילים מכל רחבי גוש דן לומדים וחוקרים על קיימות וכיצד ניתן לשמור על הסביבה והטבע. הפעילות חושפת את החוקרים הצעירים מכיתה ה’, ללמידה וכתיבה של עבודת חקר במתכונת של עבודת סמינריון אוניברסיטאית.

החוקרים, במסגרת של 8 ימי לימוד לאורך שנת הלימודים, נדרשים להציג שאלת חקר, לסקור רקע תיאורטי, לבנות מערך ביבליוגרפי ולצאת לשדה (לרוב אל הרחוב, השכונה או העיר) ולאסוף נתוני אמת, על מנת להגיע למסקנות ומענה לשאלת החקר שהעלו.

כאמור, מבין עשרות עבודות החקר שהוגשו נבחרה עבודתו של התלמיד רון פלייש מכיתה ה’ מבית הספר “רמז” שבמזרח ראשון לציון. את רון ליוותה והנחתה מורתו דנה לב. “רון רצה לבדוק מהי ההשפעה של ריכוזי מלח ושמן על מצע הנבטה של זרעי החומוס” מסבירה דנה וממשיכה “במהלך השנה למדו התלמידים כי שימושי המים של האדם משפיעים באופן ישיר על הטבע. אם נדע להחזיר את המים לטבע כמו שקיבלנו אותם ללא מלחים, שמנים, מתכות וזיהומים נוספים ככה הטבע יהנה ממנו בחזרה. כאן בפרויקט אנחנו מתייחסים להתחממות כדור הארץ ולחשש לעליית מפלס מי הים, ובעקבות זאת בודקים כיצד הם עלולים להשפיע על גידול זרעי החומוס”.

לצורך הניסוי רון בחר בזרעי החומוס כי הם זרעים שמנביטים במהירות יחסית, והחליט לגדלם בשלושה תנאים שונים: מים נקיים, שמן ומים עם מלח. “רציתי לבדוק אם החומוס יצליח לשרוד עם מי ים (כלומר מים מלוחים) כי הים עלול לעלות מהמסת קרחונים שלמדנו שמתרחשת בגלל התחממות כדור הארץ” מסביר רון וממשיך “את השמן בחרתי כי ישנם שמנים רבים שהאדם משליח לכיור שהם מזהמים את המים”.
הניסוי נמשך במשך כחודש במהלכו רון גידל את הזרעים ב-9 כלים נפרדים, בכל אחד מהם כ- 8 זרעי חומוס לצורך הנבטה. (3 כלים לבקרה שהושקו במים, 3 כלים שהושקו בשמן, 3 כלים שהושקו במי מלח). “בכלים עם המלח לא הייתה נביטה בכלל” מתאר רון את תוצאות הניסוי “בכלים עם השמן הייתה נביטה חלקית, אך כמעט ללא התפתחות ובכלים עם המים הייתה נביטה וצמיחה יפה של גבעול ועלים”. “המים מאפשרים התפתחות תקינה של זרעי החומוס ושל צמחים בכלל. המלח והשמן לא מאפשרים התפתחות תקינה, המלח הוא חומר משמר והוא לא מאפשר לצמח לקבל את המים הדרושים לו ואילו השמן מונע חמצן שגם דרוש לצמח להתפתחותו”. מסכמת דנה.

דודו מחלב, מנכ”ל איגודן: “מזה שנים שאנחנו מעניקים לאלפי תלמידים מגילאים וממגזרים שונים כלים של מידע וחוויה המאפשרת לתלמידים הצעירים להכיר את הטבע והסביבה ודרכים כיצד ניתן לשמור עליו”.

על איגודן:
איגודן הוקם ב־1955 על ידי שבע הערים המרכזיות של גוש דן: תל אביב-יפו, חולון, רמת גן, בת ים, פתח תקווה, בני ברק וגבעתיים שהן הערים המייסדות של האיגוד. בהמשך, הצטרפו לתאגיד 17 רשויות נוספות. מידי יום נשלחים לביוב באזור גוש דן בלבד כ-40 טון מגבונים. כמו-כן, כ-370 אלף קוב מים נקלטים בכל יום על ידי איגודן הנהפכים בתהליך ביולוגי טבעי לחומר דשן והשקיה לתושבי הדרום.

השארת תגובה