מהפכת התחבורה של ראשון לציון

השבוע הוצגה למועצת העיר תוכנית שמציגה את שילוב הרכבת הקלה, רכבת על גלגלים (ART), תעבורת אוטובוסים מהירה (BRT), המטרו, נתיבי תחבורה ציבוריים, שמונה עורקים מרכזיים והרחבת קווי התחבורה……

מודל ברצלונה בדרך לראשון לציון. מאת:מיקי אלון. השבוע הוצגה למועצת העיר תוכנית שמציגה את שילוב הרכבת הקלה, רכבת על גלגלים (ART), תעבורת אוטובוסים מהירה (BRT), המטרו, נתיבי תחבורה ציבוריים, שמונה עורקים מרכזיים והרחבת קווי התחבורה ושעות הפעילות * ראש העירייה, רז קינסטליך: “המהפכה התחבורתית הגדולה בתולדות העיר יוצאת לדרך”. “זוהי תוכנית התחבורה הגדולה והמקיפה ביותר בתולדות העיר, יש כאן מהפיכה של ממש” כך פתח ראש העירייה, רז קינסטליך, את דבריו בישיבת המועצה שהתקיימה השבוע ובה הוצגה תוכנית התחבורה של ראשון לציון לשנים הקרובות. מדובר בתוכנית שעל תכנונה שוקדים בעיריית ראשון לציון, משרד התחבורה ונתיבי איילון בשנתיים האחרונות וכוללת טכנולוגיות שונות של מערכת להסעת המונים שישתלבו זה בזה ויצרו למעשה ניידות מקסימלית בזמן מינימלי בתוך העיר וגישה מהירה לערים השכנות וכמובן לתל אביב. ארבעה קווים של הרכבת הקלה יכנסו לתוך העיר, הקו האדום והירוק (רק”ל) שיגיעו מגוש דן ויכנסו לתוך העיר במערב ובמזרח. הקו החום שיפעל בטכנולוגיית ART, אוטובוסים ארוכים הנעים על גבי מיסעות נפרדות שיכולים להכיל עד 450 נוסעים. קו זה יהיה המשמעותי ביותר ויחצה את העיר ממערב למזרח. הקו הירוק שיפעל בטכנולוגיית BRT, אוטובוס ארוך דמוי רכבת קלה, מונע בחשמל וללא צורך במסילה. גם הוא יכול להכיל עד 450 נוסעים. לאלו יצטרף קו מטרו M1 שיחצה את העיר מצפון לדרום.

בסך הכל יחצו את העיר שמונה עורקים עיקריים שישתלבו אחד בשני וניתן יהיה לעבור ממסלול אחד לשני בתיאום זמנים. יתווספו קווי אוטובוס ויורחבו שעות הפעילות משעות הבוקר המוקדמות ועד חצות. נתיבי תחבורה ציבוריים יתווספו, יוקמו חניונים ענקיים ליותר מ-4000 כלי רכב יוקמו בסמוך למחלף מבוא איילון, כדי שניתן יהיה לחנות ולהמשיך לגוש דן, יתווספו נתיבים מהירים לאורך נתיבי איילון ויוקמו מסופי תחבורה ציבורית ברחבי העיר עבור טעינת האוטובוסים החשמליים.

קו הרכבת ראשונים יתחבר מערבה עם משה דיין ומזרחה ימשיך עד למודיעין כולל תחנת רכבת נוספת במתחם שורק.

החברה הכלכלית ממשיכה בסלילת שבילי אופניים שיתחברו לנתיבי האופניים של אופנידן, מסלול שיחצה את גוש דן וימשיך עד לרעננה והרצליה. העירייה מתכוונת גם להציב תחנות להשכרת קורקינטים במערב העיר שישפרו את ההתניידות העירונית, ויקלו בעומסי התנועה ומצוקת החנייה.
סך הפרויקטים התחבורתיים בעיר עומדים על למעלה מ-15 מיליארד ₪. לזה יש להוסיף את עלות התפעולית הנדרשת למרכיבי התחבורה הציבורית.

ראש העירייה, רז קינסטליך, הודה לממלאת מקומו וסגניתו, ליאל אבן זהר וחבר המועצה, יצחק אבשלומוב, שדחפו קדימה את התוכנית ושיפרו אותה מול גורמי המקצוע במשרד התחבורה ונתיבי איילון. “השאיפה שלנו היא שתושבי העיר יוכלו להתנייד בקלות ובמהירות בתוך העיר, תוך כדי שילוב של אמצעי תחבורה. בסופו של תהליך אנחנו גם מקווים לשנות את היחס של מספר התושבים שעובדים מחוץ לעיר, במקום 66% מתושבי העיר שעובדים מחוץ לעיר, 66% יעבדו בתוך העיר”.

המהנדס ומתכנן התחבורה, ד”ר רוברט אסחאק, היועץ לנתיבי איילון, הגדיר את התוכנית כמבוססת על המודל בברצלונה, כלומר נקודות חיבור של תחנות מטכנולוגיות שונות כך שניתן לעבור מאחת לשנייה ובתיאום זמנים. “ראשון לציון הולכת לשנות את פניה” מסביר רוברט “התוכנית מתחרה ברכב הפרטי בלי למצמץ. ללא התוכנית הזו, כמות המכוניות תסתום את העיר”. בשנים הקרובות צפויים להתווסף למעלה מ-80 אלף תושבים בשכונות החדשות המוקמות במזרח העיר, בנחלת עילית ובמתחם האלף, שבנוסף יהווה את מתחם העסקים הגדול באזור המרכז. ללא תוכנית תחבורה מקיפה ועל רקע עליית רכבים חדשים לכביש, אין מנוס מפתרונות תחבורה.

השארת תגובה