עיריית ראשון לציון תציין השנה את “יום הניצחון על הנאצים” בתערוכה מיוחדת

מאת:מיקי אלון. “היינו מקבלים בדיוק 125 גרם לחם ביום”

ליובה רומנובסקי

עיריית ראשון לציון תציין את יום הניצחון על הנאצים, ב-9 במאי, בתערוכה שתתאר את המצור הקשה על לנינגרד * כ-750,000 איש מתו, רובם מרעב, במהלך המצור שנמשך למעלה משנתיים במלחמת העולם השנייה * “עד היום אני לא יכולה לזרוק לחם עבש” מספרת אולה ביליק שהייתה ילדה במצור * תערוכה דיגיטלית תעבור לאחר מכן בין בתי הספר בעיר

אולה ביליק

עיריית ראשון לציון תציין השנה את “יום הניצחון על הנאצים” בתערוכה שתעלה בבניין העירייה ותספר את סיפור “ילדי מצור לנינגרד”, העיר שהייתה תחת מצור של הנאצים במשך כשנתיים ובסופה מתו כ-750 אלף איש, רובם מרעב. התערוכה תפתח ב-9 במאי כחלק משיתוף פעולה של מיזם התיעוד האומנותי “האוטוגרפרס” – The Autographers, אגף הקליטה בעיריית ראשון לציון ובמימון מפעל הפיס.

יוסף בן מיכאל

אולה ביליק הייתה רק ילדה במצור, אבל גם לאחר עשרות שנים, היא זוכרת היטב את ריח הלחם שעלה בתור הארוך לחלוקה. “הריח הזה רודף אותי” מספרת ביליק “עד היום אני לא יכולה לזרוק גם לחם עבש”. אולה היא אחת מהמתועדים שלקחו חלק בתערוכה. בעיר לנינגרד הייתה קהילה יהודית ענפה שחלקה שרדה את המצור ולימים עלתה לישראל.

זרה לחוביצקי

“כדי להתחמם, הבערנו את הרהיטים”, משתפת זרה לחוביצקי וליובה רומונובסקי נזכרת איך הם היו משיגים מים “היינו אוספים שלג נקי”. זכרונות אלו מוצגים בתערוכת דיוקנאות לצד טקסטים שמאירים סיפורים שטרם נחלקו עם הציבור הישראלי עד כה. חלקם מספרים גם על הרוח האנושית, כמו סיפורה של קירה שמורק, שכבר כילדה שרה בפני פצועים בבית החולים בלנינגרד כדי לרומם את רוחם.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: “המיזם מעניק לנו הצצה ייחודית אל ההיסטוריה הכואבת של מלחמת העולם השנייה. המתועדים, שהיו אז בחלקם רק ילדים, בחרו לבנות את חייהם בראשון לציון ובבחינות רבות הם ‘היסטוריה מהלכת’. המיזם נותן מקום של כבוד לקהילת יוצאי ברית המועצות בעירנו. זוהי חובתנו המוסרית לשתף את סיפורי המתועדים, לזכור את המחיר שגבתה מלחמת העולם השנייה מהעולם בכלל ומהקהילה היהודית בפרט ולהנחיל ערכים של הוקרת הגבורה והסולידריות זה לזו. מיזם זה מהווה גם ההזדמנות לעלות על נס את הווטרנים החיים בעיר, אלו שלחמו בצבאות ובמחתרות, ואלו שהיו בעורף כמו שורדי מצור לנינגרד ושרדו בזכות תושייה, סולידיות ותקווה”. בתערוכה ישתתפו 12 שורדי המצור וכן ווטרנים מהעיר. בהמשך תעבור תערוכה דיגיטלית בין בתי הספר בעיר.

חבר המועצה, יבגני ברחמן, המחזיק בתיק הקליטה, ציין: “בראשון לציון מתגוררים עשרות ווטרנים וכן שורדים ממצור לנינגרד שחולקים את הניצחון על הנאצים. הם הצילו את האנושות כולה מהגורל המר שהיה צפוי לה. אנחנו בראשון לציון זוכרים את ההקרבה שלהם ומצדיעים להם”.

מנכ”ל עמותת ‘להשאיר חותם’, אמיר רוזנבאום, מוסיף: “במיזם משתתפים, מי שהיו אז ילדים וילדות, נערים ונערות, ושכיום מבקשים לשתף זיכרונותיהם עם הדור הצעיר. הם מספרים כיצד העורף הפך לחזית הסופגת הפצצות בין כתלי העיר לנינגרד שכותרה על ידי הצבא הגרמני אך לא נכבשה. חלקם איבדו אם או אב, ומצאו את עצמם לבדם, נאבקים כדי לשרוד את הרעב, הקור והלחימה. התוצר המרגש הזה בא לשתף את העדות האישית שלהם על המאורע ההיסטורי, ומתאר את יצר ההישרדות של האדם, הגבורה שמתגלה בשעת קושי והתקווה שהייתה בליבם ליום בו המלחמה תיפסק. אנו מודים למתועדים ששיתפו אתנו מההיסטוריה הפרטית שלהם, ולמתורגמים שעזרו לגשר על הבדלי השפות”.

השארת תגובה