העיריית נלחמת בתופעה: התעללות והזנחה בקרב אזרחים ותיקים,תופעה עולמית העשויה להתרחש בכל בית ובקרב כל השכבות הסוציואקונומיות. במחקרים מצאו שכל אחד מ-6 אזרחים ותיקים סובל

מאת: מיקי אלון. יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות באזרחים וותיקים. קיוותה לחיות בשקט ורווחה כלכלית עד סוף ימיה ומצאה את עצמה בסכסוך משפחתי אלים.

238 מקרי התעללות הגיעו לפתחו של אגף לאזרחים ותיקים בעיריית ראשון לציון בשנת 2020 * לקראת יום המודעות, מינהל הרווחה פתח קבוצת העצמה לנשים שחוו התעללות * נשים שפנו ליחידה למניעת התעללות באזרחים ותיקים, הצליחו להחזיר את השליטה לחייהן ולחולל בהם שינוי חיובי * ברחבי העיר נשתלו שלטים עם המסר “אל תשליכני לעת זקנה”

ביום שלישי הקרוב (15.6.21) יצוין יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות והזנחה בקרב אזרחים ותיקים. עד לפני מספר שנים, ח’, תושבת ותיקה הייתה תחת איום ברצח מצד בעלה. הבעל נעצר ולאחר מכן הורחק. האישה הייתה מפוחדת, חסרת כוחות, סבלה מסיוטים וחרדות וחוסר תפקוד כללי ובכל זאת התמידה בקשר טיפולי ביחידה למניעת התעללות באזרחים ותיקים במינהל הרווחה שבעירייה. כיום היא מרגישה מחוזקת יותר, כבר לא חוששת לנוע בחופשיות מחוץ לביתה וצפויה לקבל גט בזמן הקרוב.

סיפורה הוא אחד מ-238 ממקרי התעללות שהגיעו בשנת 2020 לפתחו של אגף לאזרחים ותיקים בעיריית ראשון לציון. לקראת יום המודעות, מינהל לשילוב חברתי (רווחה) פתח קבוצת העצמה “הזדמנות להשקפה חדשה” לנשים שחוו התעללות. בקבוצה משתתפות 15 נשים בגילאי 60+ והיא בהנחיית אורית אלוני, צלמת פוטותרפיסטית ויוליה בובר, עובדת סוציאלית.

ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: “אף אחד לא צריך לחיות את חייו במציאות של אלימות, השפלות, איומים ומניפולציות רגשיות. זה המקום שלנו כעירייה לקחת צעד קדימה ולתת מענה מיידי לאותן נשים מבוגרות שמבקשות לחיות את חייהן בשקט ובשלווה”.

בימים אלו יצאה עיריית ראשון לציון בקמפיין פרסומי במסגרתו נתלו שלטים ברחבי העיר להעלאת המודעות לנושא. בשלטים מופיע הביטוי “אל תשליכני לעת זקנה” במשקלים שונים, למשל “אל תעשקני לעת זקנה”, “אל תנצלני לעת זקנה”, אל תזנחני לעת זקנה” ועוד.

א’ היא תושבת וותיקה, אלמנה ואם לארבעה ילדים. כל חייה היא חיה בצמצום במטרה לחסוך די כסף לזקנתה ואכן הצליחה לחסוך סכום גדול ומכובד שהיה אמור לאפשר לה לחיות ברווחה כלכלית עד סוף ימיה. אלא שאחד מנכדיה גילה את דבר העניין ובאמתלה של נכד דואג ומסור, הוא החל למשוך כספים מחשבונה ומימן את כל הוצאותיו הפזרניות. משנודע הדבר לילדיה הנוספים, פרץ סכסוך משפחתי קשה עד לכדי מצבי אלימות פיזית ומילולית שחייבו את התערבות המשטרה ונקיטת הליכים משפטיים כמו הוצאת צוי הרחקה, מינוי אפוטרופוס לא’ במטרה להגן עליה ועוד.
א’, שבערוב ימיה קיוותה לחיות בשקט ורווחה כלכלית עד סוף ימיה, מצאה את עצמה בסכסוך משפחתי קשה ואלים עם משפחה משוסעת ומפולגת ותחושות קשות של מתח, עוגמת נפש וצער רב.

התעללות והזנחה בקרב אזרחים ותיקים היא תופעה עולמית העשויה להתרחש בכל בית ובקרב כל השכבות הסוציואקונומיות. מחקרים מעידים על כך שאחד מכל שישה אזרחים ותיקים סובל מהתעללות והזנחה. רוב הפוגעים הם מסביבתו הקרובה של הקורבן – בן משפחה, שכן, מטפל. להתעללות מאפיינים ייחודיים המקשים על איתורה: חלק ניכר מהמקרים מתרחשים בחדרי חדרים. במקרים רבים האזרחים הוותיקים אינם מעוניינים לדווח מתוך חשש לפגוע בבן המשפחה או מתוך חשש לאבד את האדם היחיד המטפל בהם. על כן הסבירות היא שמספרם של האזרחים הוותיקים העוברים התעללות גבוה הרבה יותר.

על פי נתוני האגף לאזרחים ותיקים בעיריית ראשון לציון, 30% מהמקרים שטופלו בשנה האחרונה, נגעו להזנחה, 23% להתעללות נפשית, 13% להתעללות פיזית, 12% לניצול כלכלי, 4% להפרת זכויות ו-2% אחוזים עסקו בפגיעות מיניות.

מחזיק תיק הרווחה, מוטי עג’מי מ”מ וסגן ראש העירייה, הוסיף: “אני קורא לתושבי העיר – אם אתם עדים לסבלם של אזרחים ותיקים אל תעמדו מהצד, הרימו דגל, ספרו ותעזרו. התעללות באזרחים וותיקים היא תופעה שחייב למגר ולהוקיע. בעיריית ראשון לציון קיימת יחידה האמונה על מניעת התעללות והזנחה באזרחים הוותיקים, המספקת סיוע ומענה במספר דרכים”.

מנהלת האגף לאזרחים ותיקים, מיכל שוורץ, הוסיפה: “קורבנות ההתעללות הם לרוב בגיל המבוגר יותר. לצערנו, ככל שעולים בגיל וככל שהיכולות הפיזיות נחלשות נוצרים יחסי תלות המגבירים את ההסתברות להיווצרות התעללות. העובדים הסוציאליים ביחידה עדים מקרוב למקרים כואבים של אזרחים ותיקים שאיבדו את היכולת לנהל את ענייניהם הכספיים ואדם מסביבתם הקרובה ניצל את יחסי האמון לגזול את כספם ולהותירם חסרי כל”.

בנוסף למענה הטיפולי זוכים נפגעי האלימות למעטפת שירותים רב מערכתית הכוללת סיוע במיצוי זכויות, התייעצויות עם אנשי מקצוע מפרופסיות נוספות כגון פסיכוגריאטר ועו”ד וכן הגנה במצבי סיכון באמצעות עובדים סוציאליים לחוק.
נציין עוד כי חלק ניכר מפעילות היחידה מוקדש למניעת מצבי התעללות באמצעות הרצאות, סדנאות וימי עיון לאזרחים ותיקים, לאנשי מקצוע ולקהל הרחב, במסגרות השונות בעיר כחלק מהאני מאמין המקצועי לפיו הדרך הטובה והנכונה ביותר להתמודד עם התופעה היא בראש ובראשונה ע”י מניעתה.


לפרטים נוספים, ניתן לפנות לצוות היחידה בטלפון: 03-9547909
או במייל: vatikim@rishonlezion.muni.il

השארת תגובה