עיריית ראשון לציון קוראת לשורדי שואה, תושבי העיר, לנצל את זכויותיהם

מאת: מיקי אלון.

בשנתיים האחרונות הרחיבה גרמניה את רשימת הערים המוכרות כגטו * המשמעות: זכאות לקצבה חודשים ועוד * ברכה (96) פנתה למרכז מיצוי זכויות ניצול “נקודת זכות” במינהל לשילוב חברתי וקיבלה מגרמניה תשלום רטרואקטיבי של 68,000 אירו, לצד קצבה חודשית של 300 אירו, סכום ששיפר את חייה באופן משמעותי בגילה המתקדם * השירות ניתן ללא כל תשלום * בראשון – לציון מתגוררים כ-7200 שורדי שואה

עם ביטול התו הסגול, מרכז מיצוי זכויות שורדי השואה “נקודת זכות”, חזר לפעילות שגרתית ובמינהל לשילוב חברתי (רווחה) קוראים לתושבי העיר, שורדי השואה, לנצל את זכויותיהם.
בשנת הקורונה נוספה הטבה חדשה שרלוונטית לאלפי שורדי שואה – תוספת חד פעמית של 2,400 אירו מוועידת התביעות. התוספת מיועדת לשורדי שואה שאינם מקבלים קצבה חודשית מגרמניה או מהרשות לזכויות שורדי השואה. התשלום מתבצע בשתי פעימות, שני תשלומים של 1200 אירו כל אחד, כאשר התשלום הראשון משולם בשנת 2021 והתשלום השני יועבר בשנת 2022.

האגף לאזרחים ותיקים, במנהל לשילוב חברתי בעיריית ראשון-לציון, מפעיל מזה שש שנים תוכנית למיצוי זכויות כספיות לשורדי שואה. הייעוץ ניתן באמצעות עורכי דין מומחים בתחום מטעם עמותת “אביב לניצולי השואה”. חשוב להבהיר כי השירות ניתן ללא כל תשלום מצד שורדי השואה.

ברכה בת ה-96 מראשון לציון, היא אחת מאותם שורדי שואה שהעיר בה שהו בתקופת המלחמה הוכרה כגטו. היא פנתה לנקודת הזכות בעיר וקיבלה סיוע בהגשת בקשה לקצבה סוציאלית מגרמניה על עבודה בגטו. התהליך הסתיים בהצלחה רבה כשברכה קיבלה מגרמניה תשלום רטרואקטיבי של 68,000 אירו, לצד רנטה חודשית של 300 אירו, סכום ששיפר את חייה באופן משמעותי בגילה המתקדם.

“מטרתנו היא לדאוג לביטחונם האישי והכלכלי של שורדי השואה”, מסבירה מנהלת האגף לאזרחים וותיקים, מיכל שוורץ “נקודת הזכות בראשון לציון סייעה עד היום למאות שורדי שואה ואנו קוראים לשורדי השואה נוספים ובני משפחותיהם לפנות לנקודת הזכות בראשון לציון עוד היום ולוודא שהם מקבלים את כל הזכויות המגיעות להם וללא כל תשלום.
בנקודת זכות נפגשים שורדי השואה עם עו”ד הילה שפיגל פלג, שבודקת אילו זכויות והטבות מגיעות להם בארץ ובעולם, מסייעת להם במילוי טפסים ובקשות ומשמשת כתובת ומענה עבורם עד לקבלת ההטבות.

ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר “יש לנו חובה מוסרית לסייע לשורדי השואה בכל צרכיהם. מרכז למיצוי זכויותיהם מסייע להם לקבל את מה שמגיע להם על פי חוק ולחיות את חייהם בכבוד. אני מאחל לכל שורדי השואה בעיר בריאות טובה ואריכות חיים”.
“זכויותיהם של שורדי השואה משתנות ומתעדכנות מעת לעת, פעמים מדובר בהטבות משמעותיות ומשנות חיים בגילם המתקדם” מוסיפה אורלי סיון, מנכ”לית עמותת אביב לשורדי השואה “רבים משורדי השואה אינם מודעים לזכויותיהם או שהם מתקשים לממש את מכלול הזכויות וההטבות המגיעות להם על פי חוק, בשל חוסר מידע או חסמים בירוקרטיים. בנקודות הזכות אנו מנגישים לשורדי השואה את הסיוע במיצוי זכויות בקהילה, וכך מסייעים להם לממש את זכויותיהם ולשפר את חייהם”.

סיון מעדכנת כי בשנה האחרונה חלו עדכונים ושינויים רבים בזכויות שורדי השואה ולכן היא ממליצה לשורדי השואה לבדוק האם הם ממצים את זכויותיהם “במהלך השנתיים האחרונות גרמניה הרחיבה את רשימת הערים המוכרות כגטו והוסיפה עוד 49 ערים ברומניה ובבולגריה לרשימה. החלטה זו משמעותית עבור אלפי שורדי שואה שכעת עשויים להיות זכאים להטבות חדשות כמו: קצבה חודשית בגין נרדפותם, מעבר למעגל ראשון לשורדי שואה שמקבלים קצבה חודשית מהרשות לזכויות שורדי השואה, מענק חד פעמי מוועידת התביעות, תשלומים מגרמניה על עבודה בגטו ללא כפיה ועוד. מאז ההכרה בגטאות החדשים, הצלחנו לסייע למאות שורדי שואה לממש זכויות והטבות חדשות, כולל תשלומים רטרואקטיביים של עשרות מיליוני שקלים מממשלת גרמניה עבור פנסיה סוציאלית בגין עבודה בגטו ללא כפייה”.

סגן ראש העירייה, מוטי עג’מי, המחזיק בתיק מינהל לשילוב חברתי, אמר: “הפרויקט יוצא מתוך נקודת הנחה ששורדי השואה לא צריכים להתמודד עם המסע הבירוקרטי שכרוך במיצוי זכויות. בגילם המתקדם קיים הצורך בפעילות מהירה ומאסיבית למיצוי זכויותיהם של כלל שורדי השואה בעיר.

מיכל שוורץ מציינת עוד כי בנוסף לנקודת הזכות קיימות באגף לאזרחים ותיקים, ובמחלקה לעבודה סוציאלית בקהילה שבמנהל לשילוב חברתי, תוכניות סיוע נוספות לשורדי שואה הכוללות סיוע חומרי לשורדי שואה מיעוטי יכולת, תוכנית למתן טיפולים תראפיים ופעילויות פנאי לשורדי שואה מרותקי בית ותוכניות מגוונות למתן מענים לצרכים חברתיים והפגת בדידות.

מיכל מזמינה את שורדי השואה לפנות לאגף לאזרחים ותיקים לקבלת פרטים נוספים בטל’ 03-9547909 ובכתובת המייל: vatikim@rishonlezion.muni.il

נקודת זכות ראשון לציון פועלת באגף לאזרחים ותיקים, רחוב הרצל 82.
יש לתאם פגישה מראש בטלפון: 5711*

השארת תגובה