רז קינסטליך ראש העירייה:”משק המים בראשון לציון הוא מודל לחיקוי אני יכול לומר בגאווה שתושבי העיר מקבלים מים איכותיים בשגרה ויקבלו אותם גם בחירום”

מאת: מיקי אלון.

“משק המים בראשון לציון הוא מודל לחיקוי”– את הדברים אמר ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, במהלך סיור שערך במתקני חברת המים העירונית “מניב ראשון”. על רקע משבר האקלים הוא ציין בגאווה כי לחברה ארבעה מקורות מים שונים המאפשרים לה להעניק לתושבים מענה איכותי גם בעתות חירום תוך שמירה על איכות הסביבה.

משבר האקלים העולמי מאיים על שגרת החיים של כולנו ובראשון לציון לא נותרים אדישים: בשבוע שעבר סיירו חברי דירקטוריון חברת המים העירונית ‘מניב ראשון’ במתקני החברה ועמדו מקרוב על רמת התחזוקה הגבוהה שלהם. כמו כן הם התרשמו ממוכנות החברה לשעת חירום. הדירקטורים ביקרו במתקן לאיסוף והולכת שפכים שבניגוד למצופה היה נקי מאוד וכלל לא הדיף ריחות רעים. בהמשך הסיור הם ביקרו גם בקידוח לאספקת מים, אגם הנקיק ובבוסטר פארק גנים – מאגר מים בקיבולת של 10,000 מ”ק. הבוסטר כולל משאבות בגדלים שונים, המופעלות ע”י מערכת בקרה אוטומטית ומשמש לאספקת מים סדירה כמו גם למאגר חירום.

ראש העירייה ויו”ר דירקטוריון החברה, רז קינסטליך, שהשתתף בסיור, הביע את הערכתו לעובדי החברה ושיבח את פעילותה: “משק המים בראשון לציון הפך למודל לחיקוי ולשם דבר בארץ ואף מחוצה לה. ראינו מתקנים מתוחזקים למופת ברמה הגבוהה ביותר תוך שמירה על איכות הסביבה. אני יכול לומר בגאווה שתושבי ראשון לציון מקבלים מים איכותיים בשגרה ויקבלו אותם גם בחירום”.

מקורות המים של מניב מגוונים יותר מערים אחרות ומאפשרים יתירות בעתות של משבר מים – בעוד שבמרבית הערים בישראל מי השתייה מסופקים באופן בלעדי על ידי חברת מקורות, תושבי ראשון לציון נהנים בנוסף גם ממי שתייה איכותיים המסופקים מקידוחי מניב הפזורים ברחבי העיר. כמו כן מניב רוכשת ממקורות מי קולחין (ביוב) המטופלים ברמה שלישונית ויכולים לשמש להשקיה.

מקור מים נוסף של מניב הייחודי לעיר הוא שימוש במי נגר עילי (מי גשמים) הזורמים על פני הקרקע ומחלחלים אל בטן האדמה אל מי הבארות. במטרה למנוע את בזבוז מי הגשם ולצמצם את הצטברויות המים בכבישים, החלה ראשון לציון כבר בשנת 1999 לחפור מאגרים שבהם יצטברו מי הגשמים, ויוכלו לחלחל אל האדמה בתהליך טבעי. מאגרים אלו ממוקמים בצפון מערב העיר, והמוכרים שבהם הם אגם הסופרלנד ואגם הנקיק. פרט להם, קיימים גם “אגם 0″ ו”אגם 2”, כאשר מערכת של צינורות ניקוז ותעלות מזרימה את מי הגשם מרחבי העיר לארבעת המאגרים הללו.
לאגם הנקיק ישנם אזורי חלחול המאפשרים למין לחדור אל מי התהום שבתת הקרקע ולהגדיל את כמות המים שניתן לשאוב, תוך שמירה על איכותם. משנת 1999 הוחדרו למי התהום שבתת הקרקע עשרות מיליוני קוב של מים. המים נשאבים ומשמשים להשקיית הגינות הציבוריות והפארקים במערב ראשון לציון, ומשקים גם את הדשא באצטדיון הכדורגל העירוני.
בזכות איסוף המים באגמים ומיחזור מי הגשמים, חוסכת ראשון לציון מדי שנה כחמישה מיליון שקלים בשימוש במים אלה להשקייה. יצוין כי פרט לחיסכון במים, יצרו האגמים פינות טבע ייחודיות בתוך העיר לרווחת התושבים.

אלא שלמרות מקורות המים המגוונים של העיר, במניב ערוכים גם לשעת חירום באמצעות תחנות חלוקת מים שבמידת הצורך נפרסות בשכונות העיר השונות ומספקות מענה לתושבים. בשנים האחרונות תחנת החלוקה הוכיחה את עצמה לא פעם כך למשל, במקרים בהם קרסו מערכות חשמל בבניין והמשאבות המובילות מים לקומות הגבוהות יצאו מכלל פעולה.

מנכ”לית ‘מניב ראשון’, סאלי לוי מסרה לאחר הסיור: “היערכות מוקדמת ותחזוקה שוטפת ומקצועית מאפשרות לנו להעניק מענה לתושבי ראשון לציון בשגרה ובחירום. בימים בהם השמירה על איכות הסביבה הופכת לחשובה יותר ויותר אנו גאים יותר מתמיד באופן בו פועל משק המים בעיר”.

השארת תגובה