משמח לדעת, מגמת הירידה נמשכת: אחוז הנשירה ממסגרות החינוך בראשון לציון הוא מהנמוכים בארץ

מאת: מיקי אלון.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחוז הנשירה ממסגרות החינוך בראשון לציון בשנת הלימודים תש”פ הוא הרביעי בארץ מבין 16 הערים הגדולות, ועומד על 0.43 אחוז. ראש העירייה, רז קינסטליך: ” שמח לראות כי התוכניות שלנו מוכיחות את עצמן ושמגמת הירידה מהשנים האחרונות נמשכת”.

מדו”ח שפרסמם המרכז למחקר עירוני, חברתי וחינוכי, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על נשירת תלמידים בשנת הלימודים תש”פ ובמעבר לשנת הלימודים תשפ”א, עולה כי אחוז נשירת התלמידים בראשון לציון הוא מהנמוכים מבין 16 הערים הגדולות. שיעור נשירת התלמידים בעיר, לפי הדו”ח, עומד על 0.43 אחוז והעיר ממוקמת רביעית מבין 16 הערים הגדולות. כזכור, בשנים האחרונות ישנה מגמת ירידה בשיעור נשירת התלמידים בעיר. בדו”ח שפורסם במעבר שנת הלימודים תשע”ח ל-תשע”ט עמד השיעור על 0.68 אחוז, ואשתקד עמד על 0.51 אחוז.

עוד עולה מהנתונים כי אחוז הנשירה של הבנים (0.53%) גבוה משמעותית מאחוז הנשירה של הבנות (0.33%) וכי ישנם הבדלים בשיעורי הנשירה בהתאם לזרם החינוכי (חרדי, ממלכתי דתי וממלכתי). האחוז הנמוך ביותר של הנושרים בשנת תש”פ היה במגזר הממלכתי (0.38%), ואילו הגבוה ביותר היה במגזר החרדי (0.78%).

“אנחנו נלחמים על כל ילדה וילד” אמר ראש העירייה, רז קינסטליך, נוכח הנתונים. “כמו שאנחנו מעודדים את התלמידים שלנו להישגים, חשוב לנו להגיע אל כל תלמיד שמתקשה וחושב על נשירה ולהתאים עבורו את התוכנית המתאימה לו ביותר שתסייע לו להישאר במערכת. אני שמח לראות כי התוכניות שלנו מוכיחות את עצמן ושמגמת הירידה מהשנים האחרונות נמשכת”.

במינהל החינוך בעיריית ראשון לציון מסבירים שמאחורי הנתונים המחמיאים עומדים פרויקטים ייחודיים ותוכניות ייעודיות שמטרתם לזהות את הקשיים מבעוד מועד ובכך למנוע מהתלמיד מחשבות על נשירת המערכת. כך למשל, במספר בתי ספר בעיר פועלת תכנית כיתות תל”ם (תנופה לבגרות מלאה). מדובר תכנית התערבות חינוכית-לימודית הפועלת על חוויה לימודית חיובית באמצעות הצלחה מרשימה בהישגים לימודיים ומשפיעה על תודעת מסוגלות של תלמידים, הורים ומורים. התלמידים מקבלים תגבור במיומנויות היסוד, וניתנים להם הכלים שמסייעים להם להצליח הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי. תוכנית נוספת הפועלת בעיר היא עצמ”ה (עידוד, צמיחה, מימוש, הישגים) שמטרתה לתמוך ולקדם נוער בני העדה האתיופית לקראת בגרות מלאה וכן השתלבות מיטבית בחברה הישראלית.
פרויקט נוסף המשותף לעיריית ראשון לציון ואגף שירותי חינוך ורווחה במשרד החינוך נקרא מל”א (מרחב למידה אחר). הפרויקט מיועד לתלמידים שנמצאים בסכנת נשירה עקב בעיות של אי הגעה סדירה לבית הספר, תפקוד ירוד בלימודים, קשיים בתפקוד האישי והחברתי, פערים בין היכולות לבין התפקוד וההישגים ועוד. במסגרת פרויקט זה, מקבלים תלמידים תמיכה רגשית ולימודית במסגרת מרחב שהוא חדר שיוקצה במיוחד עבורם בבית הספר, ובמסגרתו תופעל התכנית באופן פרטני המותאם לכל תלמיד ותלמיד. יצוין כי חדרי מל”א מצוידים במחשב ובציוד למידה מתאים וכן מאובזרים באופן שמשדר חמימות ואסתטיות.

ליאל אבן-זהר, מ״מ וסגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, הוסיפה: ״אנחנו שמחים שגם בשנה קשה זו, בה התמודדנו עם מגיפת הקורונה, אחוז הנשירה בבתי הספר העירוניים הוא מהנמוכים בישראל. הנתונים הללו הם פרי עבודתם המסורה והקשה של מנהלות ומנהלי בתי הספר וצוותי החינוך שאינם מוותרים על ילדינו ועושים ככל יכולתם להשאירם במסגרות החינוך העירוניות. ישר כח לכולם״.

השארת תגובה