התקציב לשנת 2022 אושר: השקעה חסרת תקדים בפיתוח ושדרוג השכונות, תוספת משמעותית לחינוך ולניקיון

מאת: מיקי אלון.

מועצת עיריית ראשון לציון אישרה אמש (רביעי) את תקציב העירייה לשנת 2022 שיעמוד על 2,251 מיליוני ₪, במסגרתו יושקעו בחינוך 288 מיליוני ₪, ותינתן תוספת של 25 מיליון ₪ לניקיון ולאיכות הסביבה. בשנה הקרובה יושקעו 40 מיליון ש”ח בשדרוג שכונות וכבישים ויינתן דגש על הקמת אזורי מסחר ובילוי חדשים. ראש העירייה רז קינסטליך: “התקציב מאפשר רמת שירותים גבוהה עבור התושבים עם ראייה לעתידה של ראשון לציון”.

תקציב העירייה לשנת 2022 אושר אתמול (רביעי) בישיבת מועצה, ויעמוד על 2,251 מיליוני ₪. מדובר על גידול משמעותי לעומת אשתקד, אז התקציב המאושר עמד על 2,062 מיליוני ₪ ולעומת שנת 2019 כשתקציב העירייה עמד על 1,987 מיליוני ₪. בטרם פתיחת ישיבת המועצה, הנחה ראש העירייה רז קינסטליך, לאור העלייה בתחלואה – להציב עמדת בדיקות קורונה ביתיות בכניסה למליאה והנחה שכלל הנוכחים שנכנסים לישיבה, יבצעו את הבדיקה לפני כניסתם, על מנת לנקוט במשנה זהירות.

במרכז התקציב הגדילה עיריית ראשון לציון את ההשקעה העירונית בחינוך בכ-50 מיליון ₪, כך שתקציב החינוך השוטף לשנת 2022 יעמוד על כ-288 מיליון ₪. מדובר בהמשך המגמה של השקעה בתלמיד, שתעמוד השנה על 5,467 ₪, לעומת ,4950 ₪ בשנה החולפת ו-4,500 ₪ בשנת 2019.
בנוסף, יוקצו כ-251 מיליון ₪ לתקציב פיתוח בתחום החינוך הכולל בניית מוסדות חינוך, תשתיות חדשות ושדרוג תשתיות קיימות והצטיידות במכשירי עזר במוסדות החינוך. בתקציב הנוכחי נוספו 25 מיליון ₪ לצורך שדרוג ניקיון העיר ואושרה הרחבה ושדרוג של היכל התרבות ע”ש מאיר ניצן.

השנה תשלים העירייה את מתן ההנחות לבעלי נכויות, כשתעניק תוספת תקציב בסך 4 מיליון ₪. התקציב הנוכחי הביא עמו בשורה משמעותית נוספת כשהוחלט על השלמת כלל ההנחות הסוציאליות וביניהן הגדלת ההנחה בארנונה בסך 10 מיליון ₪, כך שיינתנו מקסימום הנחות עבור אזרחים ותיקים, משפחות חד הוריות ונכויות מסוגים שונים.

ראש העירייה, רז קינסטליך: “הצגנו אתמול תקציב סדור ואחראי מאוד. יצרנו תקציב שטומן בחובו את הקשיים הכלכליים והבריאותיים שנגזרו עלינו בשנתיים האחרונות, לצד ראייה אחראית לעתידה ולכלכלתה של העיר ראשון ציון. הוספנו השנה תקציב נוסף למערכת החינוך העירונית ובכך הגדלנו את ההשקעה הממוצעת לתלמיד. בנוסף, הגדלנו את תקציב הניקיון בכדי להשלים את מהפיכת הניקיון שאנו מתכננים לשנה הקרובה, הגדלנו את תקציב הפיתוח ועוד’ וכל זאת בשנה נוספת של התמודדות עם נגיף הקורונה ומבצע צבאי, שגבו גם כן השקעה מתקציב 2021. ראשון לציון בתנופה אדירה בכלל התחומים והתקציב לשנת 2022, כולל את התרגום לכך וצופה פני עתיד.”

כחלק מההיערכות לגידול הצפוי בעיר, הן בשכונות מגורים והן באזורי תעשייה, ניתן דגש רב על תקציב הפיתוח שיגדל ב-2022 ל-835 מיליון ₪, לעומת 714 מיליון ₪ בשנה החולפת. בתקציב זה ניתן דגש על שדרוג תשתיות קיימות, פיתוח שכונות חדשות והקמת אזורי מסחר ובילוי.
בעיריית ראשון לציון ישקיעו 40 מיליון ש”ח בשדרוג השכונות הקיימות והמרחב הציבורי שיעבור מתיחת פנים הכולל, ריהוט רחוב חדשני, שדרוג פארקים וגינות ציבוריות וחידוש כבישים. כחלק מהרצון להגדיל את אזורי המסחר, תעסוקה ובילוי – יושקע סכום של 183 מיליון ₪ בעיקר במתחם האלף, בטיילת העליונה בחוף הים ובפארק האגם.

כאמור, גם בשנת 2021 עמדו אתגרים רבים בניהול התקציב, לצד המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, במהלכה השקיעה העירייה בהקמת מתחמי בדיקות וחיסונים, הסברה לתושבים, מתחמי בדיקות סרולוגיות עבור ילדים ועוד’. בנוסף, במאי האחרון השנה, חווינו גם מבצע צבאי נוסף – מבצע “שומר החומות” שבגינו ספגה ראשון לציון מטחי רקטות כבדים, שגבו מחיר בנפש ורכוש. על אף כל אלה, סיימה העירייה את שנת תקציב 2021 עם 50 מיליון ₪ עודף, כחלק מניהול אחראי והתייעלות העירייה.

גם השנה, בדומה לשנתיים האחרונות, נמשכה מגמת הירידה בשיעור הוצאות השכר מסך התקציב העירוני. הוצאות השכר כולל תשלומי פנסיה הינן בשיעור של 48% מהתקציב, לעומת 49% בשנה החולפת.

בשנת 2022 צפויה תוספת של 131 מיליון ₪ מארנונה בעקבות גידול העסקים בעיר. שיעור הארנונה שלא ממגורים גדל ביחס לשנת 2021 והוא יעמוד על 53%, ואילו שיעור הארנונה ממגורים קטן ביחס לשנת 2021 והוא יעמוד על 47%, מה שמלמד על איתנות פיננסית וחוסן כלכלי של העירייה.

דבר נוסף שקיבל ביטוי בתקציב 2022, הוא חגיגות ה-140 לעיר ראשון לציון שיצוינו בשנה הקרובה. שלא כמו בחגיגות ה-130 לעיר, אז הושקעו כ-15 מיליון ₪, הנחה ראש העירייה לחגוג את המאורע באופן צנוע יותר ולהפחית את עלויות התקציב בחצי ל-8 מיליון ₪, שיכללו אירועים שונים שיתפרסו לאורך כל השנה עבור תושבות ותושבי העיר.

השארת תגובה