לרגל חג האילנות יצאו תלמידים ממערכת החינוך העירונית לסמן עצים וותיקים בראשון לציון כעצים המיועדים לשימור

לרגל ט”ו בשבט: תלמידי העיר עזרו לשימור העצים הוותיקים של ראשון לציון.

מאת: מיקי אלון.

לרגל חג האילנות יצאו תלמידים ממערכת החינוך העירונית לסמן את העצים הוותיקים בעיר כעצים המיועדים לשימור. ראש העירייה, רז קינסטליך: “לצד הבניה והפיתוח המתקדם של העיר, חובה עלינו להגן על העצים הותיקים שלנו למען הדורות הבאים”.

ט”ו בשבט בפתח ובעיריית ראשון לציון חגגו אותו עם מסר חינוכי חשוב שיאפשר שמירה על עצים בני למעלה משבעים שנה הנטועים ברחבי העיר: במהלך השבועות הקרובים ייצאו תלמידי התיכונים למבצע זיהוי וסימון העצים הוותיקים. בהמשך ייצאו תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים לצד חניכי תנועות הנוער על מנת לקבע את השלטים לסימון 1000 העצים הראשונים, שהוכרזו בעצים לשימור במסגרת התכנית להגנה מחמירה על העצים הוותיקים ברחבי העיר. בסופו של המבצע כל אחד מהעצים יזכה בשלט “עץ ותיק לשימור”. בכך יזכו הילדים לחוויה ב”יער העירוני” הנושאת עמה ערך חינוכי חשוב.

ראש העירייה, רז קינסטליך: “ראשון לציון גדלה בקצב מסחרר, אולם לצד הבניה והפיתוח המתקדם של העיר, חובה עלינו להגן על העצים הוותיקים שלנו ולשמור על הריאות הירוקות בעיר למען הדורות הבאים. מדובר בפעילות חינוכית מבורכת עבור התלמידות והתלמידים שלנו, אשר מסייעת להם ללמוד ולהתחבר לטבע העירוני היקר שלנו. אני שמח על ההיתרמות של מערכת החינוך לטובת המיזם היפה והחשוב הזה”.

העצים המצויים בתחום העיר מכונים ‘יער עירוני’ והינם בעלי חשיבות רבה לאיכות החיים שלנו בעיר במגוון היבטים: ה’יער העירוני’ תורם לתחושת הנוחות שלנו: אנו הולכים בצלו, רוכבים ושוהים תחתיו, הוא מוריד את הטמפרטורות של האוויר, ממתן את הרוחות, ו’בולע’ את רעשי הרחוב.

בנוסף ל’יער העירוני’ יש תפקיד חשוב בשיפור איכות האוויר שאנו נושמים היות והעצים מטמיעים פחמן דו חמצני וסופחים חלקיקי מזהמים מהאוויר, ובתמורה פולטים חמצן החיוני לנו ולכל צורות החיים.

היער העירוני תורם גם להיבט הכלכלי בכך שהוא מעלה את ערכם של הנכסים המצויים בסביבה מרובת עצים, מסתיר מפגעים חזותיים ומסייע לחיסכון באנרגיה שכן הצל הרב מפחית את השימוש במזגנים בימים חמים במיוחד.

אדריכלית הנוף העירונית טל קויתי מספרת על המיזם: “בראשון לציון, כעיר ותיקה, יש עצים ותיקים בני למעלה משבעים שנה. לחלק מהעצים הנטועים בעיר, יש סיפור, הקושר אותם לסיפור ההתיישבות וההתפתחות של ראשון לציון ממושבה לעיר מרכזית גדולה. העצים הוותיקים, מהווים חלק מ’היער העירוני’, ומאוימים פעמים רבות בגלל הבניה המואצת בעיר, ובשל הקונפליקט הנוצר בין קיומם לבין צרכי הפיתוח. לאור זאת, הוכרזו 1000 עצים ראשונים לשימור, במסגרת התכנית להגנה מחמירה על העצים הותיקים בעיר”.

יצוין כי במספר בתי ספר יסודיים בראשון לציון כבר פועלת בהצלחה תכנית חינוכית בנושא שמירת עצים במסגרת “מיזם היער העירוני” של משרד החקלאות. במסגרת התכנית חווים הילדים הכרות מעמיקה עם עולם העצים, נוטלים חלק בסיורים בסביבת בית הספר על מנת לחוש את העצים, ובנוסף נפגשים עם האגרונום של העירייה ועם צוות הגננים.

השארת תגובה