פארק העיוורים ולקויות ראייה המחודש ביער בן שמן: פארק שכולו חווית חושים

צילום: ברונו שרביט, ארכיון הצילומים של קק״ל.

השבוע נערכה ביער בן שמן חנוכה מחודשת לפארק העיוורים לאחר שבשנים האחרונות, הפארק שהיווה מוקד משיכה לאלפי מטיילים וביניהם אנשים עם “לקויות ראייה ועיוורון”, סבל מחוסר תחזוקה ומצב השביל הדרדר. בנוסף, עם תיקון ועדכון חוקי הנגישות עלה הצורך להנגיש את השביל לכלל סוגי המוגבלויות. השביל מתפתל לאורך כ-500 מ’ ועובר דרך נקודות עניין מגוונות: בור מים, גת לדריכת ענבים וחורבה עתיקה. במקום בוסתן קדום שאותו מקיף השביל ובהמשך ניטעו בו עצי פרי נוספים כגון: תאנים, רימונים, שקדים, זיתים וחרובים. לשביל שלוש טבעות מעגליות, מה שיוצר תחושה של מקום גדול יותר בחוויית המטייל

צילום: ברונו שרביט, ארכיון הצילומים של קק״ל.

השביל שבעבר היה מבוסס על מצעים, רובד באספלט ושיפוע השביל הותאם לתקני הנגישות. אבני השפה האלכסוניות כפי שהיו נשמרו בצידי השביל והם מהווים פס מוביל לאנשים עיוורים המסתייעים במקל נחיה,לאנשים עם לקות ראיה הם מסייעים בכך שהאבן בגוון ניגודי לשביל, ולאנשים המתניידים בכיסא גלגלים אבן השפה מונעת נפילה אל מחוץ לשביל. מאחז היד המוביל הוחלף במאחז חדש לכל אורך השביל כדי שאדם עם מקל נחייה יוכל לחוש ולהאחז בו ביתר קלות. סוכת גפן נבנתה בסמוך לחורבה ורחבות העץ הוחלפו באבנים מסותתות. ספסלי העץ חודשו ובנוסף תוכנן מקום ריק בסמוך, שיאפשר לאדם היושב בכיסא גלגלים לשבת לצידו. על מנת להדגיש אזורי פעילות הוצבו בכניסות אליהם פסי אבן ששולבו באספלט, ומשמשים כפסי נחיה לאנשים עם לקויות ראיה קלות יותר. קיר האבן בכניסה חודש אף הוא והוצב בו פעמון רוח. כחלק מהתחדשות השביל שולבו אלמנטים של אמצעי שמע המאפשרים בשימוש עם אפליקציה ייעודית לשמוע את סיפור המקום. לאורך השביל ישנם שלטי הסבר בכתב ברייל כוללים שרטוטים ואלמנטים בולטים. ערוגת התבלינים נבנתה מחדש, הונמכה לטובת גישה נוחה יותר, ונשתלו בה צמחי תבלין. עצי פרי ופקעות של רקפות וחצבים נשתלו בבוסתן ולאורך השבילים. בסמוך לפארק הוקמו שני חניוני פיקניק נגישים. הפארק נמצא על אם דרך סינגל אופניים שבו רוכבות גם קבוצות רוכבי אופנים “טנדם” המותאמות לאנשים עוורים.

כאמור, השביל הוקם בתחילת שנות ה-2000 על ידי קרן קימת לישראל כשביל המותאם ללקויי ראיה. בשנת 1998 חוקק בישראל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שהיווה את הטריגר להנגשת חניונים ואתרים קולטי קהל ביערות. הרעיון של הקמת שביל לטובת אנשים עם לקויי ראיה נולד על ידי “עמותת פעולה”, הפועלת לטובת אנשים עם לקויות ראייה. שדרוג גן העיוורים נעשה יחד עם צוות מלווה רחב מקק”ל הכולל את מחלקת התכנון, מנהל האזור, רכזת קליטת הקהל, מחלקת הביצוע ווממונת נגישות של אגף התכנון, כך החל התכנון מחדש של השביל.

היער שנבחר להקמת השביל הוא יער בן שמן. היער משתרע על שטח של כ-20,000 דונם, ומהווה “ריאה ירוקה” בלב גוש דן. ליער מגיעים מדי שנה אלפי מטיילים אל חניוני הפיקניק. הפארק חודש בתמיכתם של קק”ל גרמניה, שוויץ, איטליה וJNF-USA.

נטע לסקה מזרחי, רכזת קליטת קהל שפלה וחוף בקק”ל: “במסגרת שיתוף פעולה עם מ.א חבל מודיעין, מגיעים לפארק העיוורים מדריכים של “מדריך נגיש”, המאפשר לאנשים עם צרכים מיוחדים להדריך בטבע, הם משתלבים בהדרכות בפארק העיוורים ובאזור כולו ומאפשרים שילוב של אנשים עם מוגבלויות יחד עם אנשים ללא מוגבלויות. אחד המדריכים הוא רוני אליהו, לקוי ראייה שמנגיש לקהל הרחב את התחושה של אדם לקוי ראייה, ההדרכה איתו היא חוויה בלתי רגילה. קק”ל מעודדת שילוב של אנשים מהקהילה בפרויקטים שהיא מקדמת, גם כאן אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה והעצמת המדריכים הללו. במסגרת שדרוג הפארק שתלנו מחדש את צמחי התבלין בערוגות, מה שמאפשר לאנשים עיוורים ליהנות ממגוון צמחי התבלין הנמצאים בפארק, לחוש ולהריח״.

צילום: ברונו שרביט, ארכיון הצילומים של קק״ל.

השארת תגובה