אורית וינטרוב תושבת ראשון לציון כועסת! מה אמר נהג האוטובוס לבתה וחברתה בנות ה-15 כשעצר בתחנת אוטובוס שבשכונת נווה הדרים? לא תאמינו!

קניון רוטשילד ראשון לציון
תחנת האוטובוס בנווה הדרים ראשון לציון. צילום: אורית וינטרוב.

אורית וינטרוב לא מאמינה למשמע אוזניה ולחוויה המטלטלת שעברה בתה וחברתה בנות ה15 במרחק לא גדול מדירתם שבשכונת נווה הדרים , שכונה חילונית במזרח ראשון לציון והיא מפנימה ואומרת: ” הבת שלי, תהל, עברה ״הדרת נשים״ בתחבורה ציבורית

אורית חושפת את המקרה בפוסט שפרסמה בדף הפייסבוק שלה: ” תהל שלי, ביתי ,היפה שלי, הטובה החכמה והנהדרת שלי, שתמיד עוזרת לכולםן, ״זכתה״ להשפלה כבר לפני חצי שנה, בפברואר, בחורף (ולא, היא לא לבשה חשוף, תודה ששאלתם/ן).

תהל חיכתה עם חברה לאוטובוס, קו שהיא זיהתה באפליקציית moovit, קו רגיל, שעובר בשכונה החילונית שבה אנו גרים, שכונת נווה הדרים בראשון לציון ,הנהג סירב להעלות אותה ואת חברתה, כשהוא אומר ש״זה קו לבנים״, שזו ״הסעה פרטית״.

דמיינו את פניה היפות מוכות בתדהמה שעה שהוא סגר את הדלת בפניה ונסע. שתי נערות בנות 15.5. יום חול. שכונה חילונית. למה הוא עשה זאת?

המומה ומבולבלת תהל התקשרה אל בעלי גיא וינטרוב ואחר כך אליי.חשבנו שאין מצב שאצלנו בשכונה יקרה כזה דבר. לא רצינו להאמין. אבל התבדינו.

תהל הראתה לנו את מסך האפליקציה שם ניתן לראות בבירור שמדובר בקו שאמור היה לקחת אותה ואת חברתה למחוז חפצן ולא בהסעה פרטית. בערב, רק כדי באמת באמת להיות בטוחים שאנחנו לא כועסים סתם, הלכנו אפילו לראות יחד את התחנה. זו שממוקמת 5 דקות מהבית.

עם המידע הזה פנינו כבר לפני חצי שנה לחברת אגד. לא רצינו לעשות שום צעד לפני שנדע שזה באמת קרה.
ציפינו שאגד יקחו אחריות, יבדקו לעומק וגם יסבירו לנו מה בדיוק אירע שם. שיתנו מענה – למה קרה מה שקרה?

קיווינו שיתנצלו, שיספרו לנו על כל הפעולות שהם עושים בשוטף כדי למנוע מקרים כאלה, שיגידו שזה רק מקרה נקודתי, חוצפה של נהג ספציפי, שכל האחריםות לא כאלה. שיראו לנו אילו מהלכים נוספים הם מתכוונים ליישם עכשיו, כשקרה המקרה.
לכל זה קיווינו.

אלא שבפועל, מה שקרה זה שהמתנו כחודש לתגובה לאקונית ומנפנפת לפיה, בגדול, אמרו לנו – תודה שעדכנתם. כאילו הגשתי תלונה על קוטג׳ שפג תוקפו.
שום יחס, שום מענה רציני, אפילו לא אישור אם קרה או לא קרה. סתם מכתב.

אז הגשתי ערעור. ודרשתי לקבל תשובה יותר ראויה.
כשכל מה שעומד לנגד עיניי זה מי מתנצל בפני הבת שלי, ואיך אף ילדה / נערה / אישה אחרת לא עוברת את הדבר הזה לעולם.

וזה לקח עוד כמה חודשים (!) של המתנה, עד שקיבלתי את ״מכתב לאקוני מספר 2״ לפיו, ואני מצטטת – ״לא מדובר על גזענות, מדובר על נהג חדש אשר שגה בשיקול הדעת, הוא זומן לבירור, תודרך בהתאם והתנצל על האירוע״. עד היום אני תמהה מה התשובה הזו אומרת…. ותשובות – אין. אף אחד לא התנצל בפני הבת שלי ואף אחד לא נתן לי הרגשה שהוא פועל כדי שהדבר הזה לעולם לא יקרה שוב.

ניסינו מאוד להשאיר את הדבר הזה מאחורינו, אבל השבועות האחרונים, בהם ילדות נדרשות לכסות את עצמן, לשבת מאחור, להתרחץ בנפרד, להצטמצם, להתכסות, ובגדול – להיעלם, ולעבור השפלות על ידי בעלי/ות תפקיד ועוברי/ות אורח – רק מפני שנולדו בנות, פשוט הבעיר בנו את הכל מחדש.

אז פנינו לשדולת הנשים בישראל ואיך אומרים? ניפגש בבית משפט. אני מאוד שמחה שהדור הנוכחי לא שותק יותר. שהבנות יודעות שאסור להדיר / להשתיק / להעלים אותן. אני באה מבית מסורתי, רגילה כל החיים ״לכבד״. אבל סבא וסבתא שלי ז״ל, כל הארבעה, שהיו מאוד דתיים, תמיד אמרו לנו ש״דרך ארץ קדמה לתורה״. ״קודם תהיי בן אדם, יא בינתי״. על זה גדלנו. על דרך ארץ.

ככל שהתבגרתי הבנתי שזה משפט שמשמעותו לא רק לכבד את האחר, אלא שגם האחר צריך לכבד אותך.
ולאור זה גדלה תהל. למדה שהיא קודם בן אדם. לא אוביקט שמזיזים אותו הצידה.

הבת שלי גדלה בבית שבו נשים ובנות וילדות יכולות לעשות כל דבר, להיות כל דבר. ללכת להיכן שהן רוצות, באיזו דרך שהן רוצות, לומר כל מה שהן חושבות ולעמוד על שלהן. הן לא צריכות להצטמצם, להתכנס, להתכסות, להיעלם בגלל שזריםות חשבו שכך צריך. להיפך. הן צריכות לגדול, להתעצם, להתפאר, להאיר ולזרוח. ולעזור לאחריםות לעשות את זה גם.

אורית מסכמת את דבריה ופונה לכולם: ” מכל מי שקורא/ת את זה אני מבקשת רק דבר אחד – אל תעלימו עין. כי כשהגבול זז עוד קצת, ועוד קצת, ואז עוד קצת, ואף אחד/ת לא פוצה פה, זה משליך על כל אחת מהבנות, האחיות, החברות והאמהות שלנו. ההשפלה הזו אינה מקובלת והגיע הזמן שתעבור מן העולם”.

3 תגובות

  1. גיל לבהררי הגב

    עד שלא נשים להדתה אז זותי סוף מוחץ זה לא יגמר והכי חשוב לתבוע את חברת האוטבסים ואת הנהג אישי כי כואב לכולם בכיס .

  2. ורדה כהנא חרש הגב

    אוי לנו לאן הגענו????? צריך לתבוע את חב’ האוטובוסים ואת הנהג על מה שעברה בתך. וטובה שעת קודם. ב ה צ ל ח ה.

  3. בתיה הגב

    כל בן- אדם הגון ושחופש וכבוד לנשים חשוב לא חייב להלחם בתופעה המזעזעת הזאת. לא תינה הדרת נשים במדינת ישראל: לא בתחבורה ציבורית, לא בהופעות ולא במרחה הציבורי. חייבים לשים לזה קץ ומידי. כל אחד ואחת שנתקלים בתופעות האילו מיד להתרב, לתבוע את חברת אוטובוסים. ומי שלא רוצה לראות אישה בתחבורה ציבורית- שילך ברגל. מגדלים כאן דור קנאים ופנטים, שלהם אין מקום במרחב הציבורי!!

השארת תגובה