ארון הקודש הגדול והמפואר בעולם, העומד להיות כלי הכסף הגדול בעולם, יוקם בחודשים הקרובים בישיבת עטרת שלמה בראשון לציון

הדמייה של ארון הקודש.

בס”ד

התרגשות ציבורית רבה בראשון לציון לקראת מעמד הנחת אבן הפינה שיתקיים בשבוע הבא, לארון הקודש שיוקם בישיבת עטרת שלמה בשכונת נחלת יהודה בעיר, ארון הקודש שיהיה עשוי כולו מכסף וזהב טהור ועתיד להיות ארון הקודש המפואר ביותר בעולם כולו.

הישיבה הגבוהה ‘עטרת שלמה’ בעיר מונה כיום למעלה מ1000 תלמידי ישיבה ונחשבת לאחת מהישיבות היוקרתיות והמובילות בישראל. הישיבה הוקמה לפני עשור שנים ע”י הגאון הרב שלום בער סורוצקין, שהקים בנוסף כסניפים לישיבה עוד עשרות ישיבות לצעירים וכוללי אברכים בכל הארץ כשהישיבה הגבוהה עומדת במרכזם. הישיבה שוכנת בקמפוס שדה חמד בשכונת נחלת יהודה.

הביקוש לישיבת עטרת שלמה הוא מהגבוהים ביותר בעולם הישיבות, והיא נחשבת לישיבה למוכשרים ומחוננים בלבד, כשרמת הלימוד בישיבה היא הגבוהה ביותר, מקבילה ברמתה, לאוניברסיטאות הנחשבות בעולם כולו.

לפני שמונה שנים הקימה הישיבה את בניין ‘היכל הישיבה’, בבניין זה לומדים התלמידים במשך היום, משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה, הבניין נתרם על ידי נדיבים מידידי הישיבה, שתרמו לשם כך מבנה מרהיב ביופיו בהשקעה עצומה, בכדי שהתלמידים יוכלו ללמוד בהנאה וברוגע.
כנאה להיכלה המפואר של הישיבה, עוד טרם בניית הבניין שאף ראש הישיבה הרב סורוצקין להקים ארון קודש בו מאוכלסים ספרי התורה, שיהיה מרהיב עין הדור ביופיו וייבנה כולו מכסף וזהב, במהלך השנים רתם לשם כך ראש הישיבה מספר נדיבי עם שהתחברו לרעיון, והזילו מהונם הון עתק להרמת פרוייקט שטרם נראה כמוהו.

מי שלקחה על עצמה את ניהול הפרוייקט הגרנדיוזי היא חברת ‘אמש’ במעלה אדומים, החברה מתמחה בנגרות ובפרט בהקמת ארונות קודש בבתי כנסיות ברחבי העולם, כשלשם הרמת הפרוייקט רתמה החברה מפעלים שונים ברחבי העולם.

בשבוע הבא צפוי להתקיים בישיבה מעמד הנחת אבן הפינה לקראת תחילת השלמת בניית ארון הקודש שצפוי להיות מושלם במהלך החצי השנה הקרובה.
לקראת הנחת אבן הפינה לארון הקודש ביקשנו ממנכ”ל חברת אמש נגריית-פרימיום שמבצעת את הפרוייקט, משה כהן, לספר לנו על הפרוייקט: “בפרוייקט הזה, מדובר בארון קודש הכי מורכב הכי מאתגר ובעיקר הכי מיוחד שנעשה בעולם אי פעם. עבודה הזו מאוד מורכבת, ויש בה המון תחומים ותת תחומים ששולבו בפרוייקט. זה יצירה שהיא עבודת עץ מיוחדת שעליה יש עבודת כסף וזהב, וצריך להתאים את עבודת העץ לעבודת הכסף שזה דבר שמעולם לא נעשה בכמויות כאלה”.

“הפרוייקט הזה הוא פרוייקט הכסף הגדול ביותר שנעשה בעולם כולו. טרם העבודה על הפרוייקט הזה עשינו עבודות מחקר בכל העולם, שלחנו את המומחים שלנו למפעלים הגדולים ביותר בעולם, ואכן אחרי למידה של החומר ידענו שנוכל לעשות את זה, אבל גם הבנו שזה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהורם פרוייקט כזה”.

“כחברה שעשתה את עבודות ארון הקודש הכי גדולים בעולם, כמו ארון הקודש של ויזניץ בבני ברק שהוא בגובה 18 מטר, וארון הקודש של בעלז בירושלים. אני יכול לומר לך שאין מורכב מזה. לא נעשה בהיסטוריה דבר כזה”.
במה הפרוייקט הזה כה מיוחד?
“הארון הזה הוא כלי אחד, כולו מכסף. בדקנו מול היצרנים הגדולים בעולם, מעולם לא נעשה כזה כלי כסף בעולם”.

“הארון קודש הזה יהיה בשיאו 7 מטר גובה, אורכו 20 מטר. כולו כסף טהור בשילוב זהב, 100% עבודת יד. הוא עומד לשבת על רצפה צפה, רצפת שיש אוניקס מואר. מבחינת כמויות, יש כאן חומר גלם של למעלה מ2 טון כסף טהור 995, ומשקל עצום של זהב 24 קארט שיושלב עם הכסף. בסך הכל יש בו כ10.000 פריטי כסף באלמנטים שונים”.

כמה הבנייה עצמה מורכבת?
“הפרוייקט הזה הוא יחידני ומורכב מאין כמוהו. ראשית, כי עבודה כזו דורשת פרמטרים רבים, ואם בפרמטר אחד יש כשל הפרוייקט כולו נכשל. יש בו המון לוגיסטיקה. יש בו תחומים רבים ועדינים מאוד ורק אם עשית את כולם בצורה מדוייקת ומעולה אתה יכול לתפור את הארון”.
“יש בו שילוב של עבודות זהב, כסף, שיש, תאורה, ברזל, קונסטרוציות ברזל, יציקות בטון, ציפויים מיוחדים, ועוד ועוד”.

כמה עובדים יש על הפרוייקט הזה?
“את כל עבודות התכנון והאדריכלות מבצע האדריכל המפורסם אהרן אסטרייכר. משלב הביצוע אנחנו מבצעים את הפרוייקט. יש את המומחים שלנו, לצד עובדי החברה שלנו, ויש מומחים שונים בקנה מידה עולמי שגייסנו, כשמפעלים שונים בעולם משמשים כקבלני משנה שלנו. יש בפרוייקט הזה 12 תחומים שבכל קטגוריה מפעלים שונים ברחבי העולם עובדים עם המנהל שלנו. המפעלים ברחבי העולם שבחרנו בכל תחום הם המפעלים המתמחים ביותר בתחום בעולם כולו”.

“עבודות הכסף נעשים באחד המפעלים הגדולים בעולם שנמצא בהודו, שם עובדים על הפרוייקט הזה, כבר קרוב לשנה, 60 אומנים על הארון קודש שלנו, הם עובדים על כל חלק. עבודות הזהב נעשים חלקם בארץ, וחלקם במפעל בדובאי שמתמחה לעבודת הציפוי הספיצפי שרצינו. עבודות הפרוכת נעשים בנאפל, שם יש מפעל שמתמחה לטווית חוטי כסף, שם יטוו את הפרוכת לארון הקודש שתהיה עשויה כולה מחוטי זהב וכסף. עבודות השיש נעשות באיטליה”.

“בסך הכל עובדים על ארון הקודש הזה 135 אומנים שונים בכל רחבי העולם. כשאנו מקווים שבחודשים הקרובים תושלם המלאכה. אין לי ספק, מסיים משה כהן, שמדובר בארון קודש מרהיב ביותר שטרם נראה כמוהו, ובודאי שזה מכבד ומיקר את לומדי התורה”.
יוני פוקסמן מנהל הישיבה מספר לנו על הפרוייקט:
“ללא ספק יש לנו ולכל תלמידי הישיבה וידידי הישיבה, ציפיה מאוד גדולה והתרגשות מהנחת אבן הפינה לארון הקודש. ישיבת עטרת שלמה הינה למעשה סיפור הצלחה, כשבעשר שנותיה הצליחה הישיבה להיות מהמעולות ביותר, כשללא ספק אחד ממעלותיה היא לצד רמת הלימוד הגבוהה, היחס האישי והדאגה לכל צורכיהם החומריים של התלמידים, אותם שם ראש הישיבה ושמה הישיבה בראש מעייניה”.

“אין ספק שארון הקודש המפואר והמיוחד יהיה השלמה לבניין היכל הישיבה הגדול והמפואר המתנוסס כיום בעיר, ומהווה מגדלור של תורה וקדושה ומסורת לכל העיר כולה”.

פוקסמן מוסיף “לשם בניית ארון הקודש גייסה הישיבה במשך מספר שנים מספר נדיבים שהחליטו לקחת את הארון כפרוייקט אישי למען כבוד בית המדרש ולהקים ארון קודש שלא היה כמוהו בהיסטוריה, כשהוא משלב בתוכו שלימות יופי למען כבוד השם”.

הדמייה של ארון הקודש.

23 תגובות

  1. בן הגב

    מאיפה יש להם כסף, לאוכלי חינם האלו. תתגיסו לצבא ישיבה עם 1000

    • שני הודיה. בוחבוט הגב

      אין בך טיפת בושה זה כלי קודש אתה לא אוהב את ה’ האלוהים היחיד
      תתבייש תחזור בתשובה מהררר

      • שאול הגב

        אלוהים רוצה אותנו אנשים טובים וישרים הפאר הזה לא מדבר אליו

      • יעקב הגב

        אלוקים היה יותר שמח אם הכסף היה הולך להאכיל משפחות עניות של אברכים, הוא לא מתרגש מארון כזה, כבר היה לו מקדש יותר מפואר והוא החריב אותו

      • יואל הגב

        התגובה הראשונית שלנו היא תגובה נכונה לגופו של עניין שלכאורה בכסף זה היה ניתן להעמיד על הרגליים מאות משפחות של לומדי תורה או סתם משפחות נצרכות.

        אבל למדתי בחיים להסתכל על כל התמונה בכללותה. מדובר במייסד ישיבה שבאופיו הוא אדם שלקח את הטמפרמנט הגבוה וההשתוללות שלו ואפי’ הייתי אומר החוצפה שלו ומשתמש בזה בעזות דקדושה ובאופן אישי תומך בשקט באלמנות יתומים וכל מיני אנשים שחלו ל”ע במחלות קשות ובגופו מגיע גם בשעות הקטנות של הלילה מופיע לשתי דקות מניח מעטפה של עשרות אלפי שקלים ומסתלק לעומת שבא ושם המבחן האמיתי של הבן אדם, הוא נתון מידי חודש בחודשו ללחצים אדירים לצורך השגת הון עתק להחזיק למעלה מ-2 רבבות של תלמידי ת”ת ישיבות קטנות ישיבה גדולה ולמעלה מרבבת אברכים הסמוכים על שולחנו, יש המון אנשים שזורקים אותו וסופג עלבונות של נדיבים שלא אוהבים את הסגנון או לא מפרגנים

        גם הוא צריך את הדרייב שלו, וייתכןמשאם לא היה לו את האתגר הזה שנוסך בו אנרגיות הוא לא היה מצליח לעמוד במעמדה הכבדה המונית על כתפיו, ויותר מכך לא היה לו סייעתא דשמיא כזו גדולה ולאורך כ”כ הרבה זמן אם לא שיש שם בפנים משהו אמיתי של לב גדול שחי מלתת ולהעניק, ולפעמים הוא זקוק לפינוקים, ובע”ה שזה הפינוקים שלו לבנות את ארון הקודש הגדול המפואר והנוצץ בעולם. זה מה שנוסך בו את האנרגיה לעשות את מה שהוא בס”דיודע לעשות

        דרך אגב כל הכיבודים הכי גדולים בישיבה הוא מכבד את אבא שלו בגופו, חתן תורה העליות שמטבע הדברים מגיע לו הכל הכל עבור אבא שלו בימים נוראים ובשמחת תורה ובל חג משמעותי, במבחנים הקטנים והסמויים ‘ם אדם נבחן, אסור לנו לשפוט אף אדם וודאי אדם שהקב”ה זיכה אותו להיות כלי להיות עתיר זכויות ברמה שכזו, ואת כל המופיעות שלו מפנה לקדושה,

        הכותב הינו אדם שחווה חוויה מטלטלת במלחמה כלכלית, היה לי כסף, נעקצתי ונשארתי בלי כלום עובד קשה גם בלילות ואינני מכיר את האיש, הוא לא מכיר אותי,. ולמרות הכל אני לא אומר ומקטרג מה אני הייתי עושה עם הכסף, כי הכל נגזר מלמעלה, ואמן אדם נוגע במה שמוכן לחבירו.

        אם תרמתי לתת גם מבט שונה והמרומם יותר והיה זה שכרי.
        וגם הוא צריך פינוקים משלו

  2. Gidi הגב

    איך תבריקו אותו אחרי שישחיר ?

  3. נחמן מנדל הגב

    אנא הצנעו לכת

  4. רחל כהן הגב

    צריך יהיה לשים שומרים 24/7
    כדי לשמור על ארון הקודש שיהיה כולו עשוי מכסף טהור
    ישדדו את בית הכנסת .
    חבל מראש.

  5. אור הגב

    במקום שהכסף ישרת מצווה הוא משרת עיניים .
    כמה שיהיה מפואר אחרי עשר דקות המוח מתרגל . כמו לריח רע וכמו לרעש סטאטי (כמו מזגן).
    אם ניתן לבטל את הבזבוז ללא פגיע בתורמים ולעשות כמה סעודות מפוארות לכבוד יקיריהם . קניתם מקום בעולם הבא. נ.ב יופי ופאר לא מאפינים את תפיסת העם היהודי . הארון לא מעניין כמו המילים והאותיות שבספר תורה שבתוך הארון שגם בזה צריך לצמצם לשתי עתקים בלבד לכל ספר ברכה והצלחה

  6. בת הגב

    הלו, תרגע. מה צרות העין שלך. תשמח שמפארים את בית ה’. דבר נוסף, אם לא הבנת (כנראה שלא) כל הכסף הגיע מתורמים מחו”ל שאיכפת להם יותר ממך.
    אל תיהיה מכונת רעל לעם שאתה חי בו.
    אף אחד לא לוקח מהצלחת שלך, תירגע!
    בשורות טובות.

  7. שמוליק הגב

    איך אתם לוקחים קיצבאות מהמדינה
    ונותנים את העבודה להודים
    כאשר המיפעלים לכלי כסף בארץ בקושי שורדים .ממש חוסר הערכה לבאר מימנה אתם “שוטים”

  8. אורנה הגב

    אלוהים ממש זקוק לפיאור הבית שלו. שימו גם ברזי זהב באמבטיה.
    כסף זה יכול לשמש לצורך אמיתי של אנשים אמיתיים כדילאכול ולהתלבש ולקבל שירותי רפואה וחינוך במקום לפיאור מאוס.
    זה בדיוק כמו עגל הזהב. עבודת אלילים לשמה. הטענה שהכסף מגיע מתרומות גם היא נמאסה.
    מספיק עם השנור.
    הכסף לאנשים ולא לפסלים

  9. נטלי הגב

    אני זוכרת שישנה הלכה שלא יהיו דברים מפוארים מדיי בבית הכנסתת כי זה מסיח את הדעת

    ועוד אומרים שזה שצפת נהפכה להיות עיר הקודש במקום ירושלים גרם שיהיו רעידות אדמה בצפת

    וגם עלול הדבר להיות לפגם כשרואים יופי כזה מחוץ לירושלים
    או שרואים יופי כזה – שהוא הרבה מעל הנדרש והמסבר עין וההגדרה ל”נאה” שמרחיב דעת אדם
    עד כדי כך שעלול להעלות מידת גאוה לנגועים בדבר או עלול להוציא שם רע על בני אדם שמשקיעים כספם בפריטים ולא בבני אדם

    שיצא רק טוב אבל מדאיג שזו הייתה ההחלטה מה לעשות עם הכסף

  10. אבי כהן הגב

    איזו זכות להיות תושב העיר בה מוקם ארון קודש כל כך יפה ומושקע והכל מתרומות של צדיקים ! נפלא , אני אגיע לבקר בעזרת השם !

  11. יוחנן השני הגב

    כל הכבוד.
    לא עוד נתבייש שלגויים יש כנסייה יפה מעתה אנחנו עם ככול העמים.
    דת ככול הדתות.
    הדר לאלוהינו, זהב לאלוהינו.

  12. כנראה תמים הגב

    א. הארון הזה הולך להיות אחד האובייקטים המכוערים שנצפו בשנים האחרונות…
    ב. הישיבה הזו בינונית מאוד, אמנם חלק מהבחורים איכותיים אבל הרמה נמוכה.

  13. אילן הגב

    לא חבל על הכסף? “למען כבוד השם” ???
    לא נראה לי שהשם צריך שיבזבזו עליו כל כך הרבה כסף, עדיף להשתמש בו למען מטרות מועילות יותר.

  14. מיי הגב

    בושה וחרפה . איפה הצניעות . זה לא אמונה זה עבודת אלילים.

  15. טל שריקי הגב

    כל האנטישמים שלא נאה להם שמכבדים את אלוהים לכו תגורו בקפלן בתל אביב , אנחנו גאים בזה , וזכות שכזה דבר מגיע דווקא לעיר ראשון לציון , זה היסטורי , ובטוח שאם הכתבה הייתה על כנסיה או מסגד מפואר שנבנה בראשל”צ התגובות לא היו ככה , באו ניהיה גאים בזה , זה המסורת שלנו ,זה השורשים שלנו ,וזה מה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו יכירו

  16. יעקב הגב

    יש כל כך הרבה אברכים עניים, משפחות של לומדי תורה שילדיהם הולכים עם נעליים קרועות, ואין להם כלום חוץ מלחם וגבינה , אנשים שלא מסוגלים לקנות עוף ( רק לשבת ) וגם את זה הם מקבלים מאיזה ארגון חסד שמשאיר להם ליד הדלת , הקב״ה כבר אמר בזמן המקדש״ לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי״
    הוא החריב את המקדש המפואר

    בכסף הזה היה אפשר להאכיל את כל האברכים העניים בישראל
    בכבוד וברווח

השארת תגובה