ד”ר הדס מלכה הכהן ,נשות בני ברית והמרכז הגריאטרי ראשון לציון ערכו טקס יום זיכרון לשואה ולגבורה מיוחד ומרגש לזכר האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים

נשות לשכת בנימין דה רוטשילד בני ברית. צילום: מירלה דרופלה שלום

כמו בכל שנה בחמש השנים האחרונות גם השנה קיימה ד”ר הדס-מלכה הכהן נשיאת לשכת הנשים בנימין דה רוטשילד, בני ברית ראשל”צ ונשות הלשכה בשיתוף פעולה עם הנהלת המרכז הגריאטרי ראשל”צ אמרכלית המרכז סיגלית אלוני והעובדים- טקס יום הזיכרון לשואה לגבורה אלא שהפעם התקיים טקס מיוחד לזכר האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים ולזכרו של סאלי ביין ז”ל, איש החינוך שהיה היאנוש קורצ’ק של האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים

הרב מענדי דוברבסקי.צילום: מירלה דרופלה שלום

טקס זיכרון מיוחד, מלמד, ערכי, מרשים ומרגש התקיים השנה במרכז הגריאטרי ראשון לציון בערב יום השואה והגבורה תשפ”ד.

ד”ר אבי חולי מציג נוסח אות המציל היהודי צילום: מירלה דרופלה שלום

נושא הטקס היה אוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים בתקופת השואה והוא הוקדש לזכרו של סאלי ביין איש החינוך שהיה היאנוש קורצ’ק של האוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים.

צילום: מירלה דרופלה שלום.

המסר: לזכור ולא לשכוח גם את אשר אירע לאוכלוסיות עם הצרכים המיוחדים בשואה! את הטקס כיבדו סגן נשיא בני ברית ישראל מר אבי ארז ויו”ר מועצת ראשון לציון מר יוסי חממי וכבוד הרב מענדי דוברבסקי בנו של רב קהילות חב”ד בעיר ראשון לציון.

פתחה את הטקס הגב’ סיגלית אלוני אמרכלית המרכז.
הנחתה כתבה וביימה את הטקס והפאנל ד”ר הדס-מלכה הכהן נשיאת לשכת הנשים בנימין דה רוטשילד בני ברית ראשל”צ.

סגן נשיא בני ברית ישראל אבי ארז הנשיאה ד”ר הכהן ונשות לשכת בנימין דה רוטשילד, רות אדם רכזת חברתית במרכז שי סוויד ובלה ליאון ואיש התקשורת שמואל. צילום: מירלה דרופלה שלום

את ה”יזכור” קרא מר אבי ארז, סגן נשיא בני ברית ישראל ואת תפילת “קל מלא רחמים” נשא כבוד הרב מענדי דוברסקי.

צילום: מירלה דרופלה שלום.

את קטעי הקריאה אשר התבססו על הביוגרפיה של סאלי ביין איש החינוך המיוחד המופלא שזהותו נחשפה לפני מספר שנים קראו נשות לשכת הנשים בנימין דה רוטשילד : יהודית כהן, ליאורה הראל, עו”ד דקלה ואנונו, ד”ר איריס הכהן , עליזה גזלה, אתי רחימי והרכזת החברתית של המרכז הגריאטרי רות אדם ושי סוויד.
את האתנחתות המוזיקאליות המרגשות בצעו תומר נזרי מנהל המשק של המרכז הגריאטרי, שי סוויד המוזיקאי מ”שי והגיטרה” ותושבת העיר בלה ליאון, אישה חובבת שירה ועיוורת לחלוטין.

גלית קאופמן עם רוני דותן והספר שכתב לזכרו של סאלי ביין. צילום: מירלה דרופלה שלום.

הזרקור בטקס הופנה על איש החינוך סאלי ביין ז”ל שלפני 100 שנים הקדים את זמנו בשילוב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים וציודם בידע עולם מיומנויות והכנה לחיים – בזמן שבו אוכלוסיות אלו כונו על ידי המדענים והרופאים כ”קיום ללא חיים” (מתורגם מגרמנית) וכבעלי תורשה פגומה שיש לעקר ולהכחיד מהעולם.
המוסד אותו ניהל סאלי ביין הוקם בכפר ושימש כמעון בחסות משותפת של הסניף הברלינאי של ארגון הקהילות היהודיות ולשכת פרנקפורט של ארגון בני ברית. משנתו החינוכית ושיטתו המיוחדת והצלחותיו הפכו את ביין לבעל שם עולמי ורופאים ומחנכים מרחבי אירופה וגם ארץ ישראל הגיעו לכפר הילדים המיוחדים ללמוד ממנו.

ד”ר הדס הכהן יחד עם האמרכלית סיגלית אלוני, סגן נשיא בני ברית ישראל אבי ארז, גלית קאופמן מנהלת השירות הסוציאלי, תומר ניזרי אחראי משק וד”ר אבי חולי מארגון בני ברית. צילום: מירלה דרופלה שלום.

החל משנת 1935 ביין חווה ניסיונות חוזרים ונשנים להשתלט על הכפר וניהל מאבק בלתי פוסק עם השלטונות המקומיים בעיירה כאשר ברקע ב- 1939 השלטון הנאצי מכין תוכנית , מבצע T4, להשמדה שיטתית קרה ו”המתת חסד” על ידי זריקות, הרעבה וחנק בתאי גזים. שיטת חנק המוגבלים בתאי גזים שימשה את הנאצים מאוחר במחנות ההשמדה.
גם כאשר הסוף היה ברור וביין ולמשפחתו היו אשרות יציאה מגרמניה – ביין נשאר עם תלמידיו עד ה13 ביוני 1942 הרגע בו הובל יחד עימם למחנה ההשמדה סוביבור.

ד”ר הדס הכהן עם הדייר שורד השואה דוד יעקוביביץ שהשתתף בפאנל. צילום: מירלה דרופלה שלום.

לאחר הטקס התקיים פאנל שעסק ב”אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בשואה והיום, וקווים לדמותו והנצחת זכרו של איש החינוך סאלי ביין”.

תומר ניזרי ובלה ליאון.צילום: מירלה דרופלה שלום.

בפאנל זה השתתפו מכובדים רבים, בניהם רוני דותן – חוקר שואה ומפיק הסרט “כפר הילדים המיוחדים של סאלי ביין”- האדם שחשף את דמותו של סאלי ביין חקר ודרש וכיום גם פועל להנצחת זכרו בהקרנת הסרט וכל פעילות.

מר יואב קריים- יו”ר הועד המנהל של ארגון “בזכות”, ארגון הפועל למען אוכלוסיות עם מוגבלות לקידום חקיקה והגנה על זכויותיהם, הגב’ ענת אידילוביץ בן עמי- פסיכותראפיסטית מומחית לאוטיזים,אחי סבה היה חניך בכפר של סאלי ביין. מר דודו אשכנזי -מנהל מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים בוגרים קק”ל, עו”ד דקלה ואנונו- עו”ד למיצוי זכויות רפואיות ורשלנות רפואית, ד”ר אבי חולי- מגיש מועמדים לקבלת אות המציל היהודי בשואה המחולק מידי שנה בטקס משותף של ארגון בני ברית ומשודר בארץ ובקהילות יהודיות בעולם. והגב’ גלית קאופמן מנהלת השירות הסוציאלי במרכז ואם לבוגר עם צרכים מיוחדים והדייר מר דוד יעקובוביץ שורד שואה.

ד”ר הדס הכהן עם יואב קריים יו”ר הועד המנהל של ארגון “בזכות”.צילום: מירלה דרופלה שלום

בין הנושאים שעלו בפאנל המכובד תואר המסע של רוני דותן לעלות על עקבותיו של איש החינוך סאלי ביין ועד לכתיבת ספר לזכרו והפקת הסרט “כפר הילדים של סאלי ביין”, נדונה הסוגיה על מצבם של האוכלוסיות המיוחדות בתקופת השואה, לאורך ההסטוריה ועד היום בהרחבה על ידי מר יואב קריים והודגשו הצרכים והאתגרים היומיומיים של אוכלוסייה זו גם על ידי הגב’ ענת אידילוביץ והגב’ גלית קאופמן העוסקת ביומיום שלה עם שורדי שואה פוסט טראומטיים המאכלסים את המרכז ומשפחותיהם.

חוקרי השואה ומורשתו של סאלי ביין רוני דותן וזוגתו טטיאנה וענת אידילוביץ בן עמי- משתתפי הפאנל יחד עם הנשיאה ד”ר הכהן ונשות רוטשילד עם מנהלת השירות הסוציאלי גלית קאופמן. צילום: מירלה דרופלה שלום

עוד בפאנל ציינה ד”ר הדס הכהן מנחת הפאנל, את הקשר של ארגון בני ברית לסאלי ביין עוד לפני 100 שנה בחסות שניתנה לו על ידי לשכת פרנקפורט בני ברית גרמניה ועל הקשר בין בני ברית לקק”ל כיום בהנצחת זכרו של סאלי ביין הרחיב מר דודו אשכנזי ותיאר גם את עבודתו כמי שהקים ופועל כראש מחלקת הבוגרים עם צרכים מיוחדים בקק”ל. ד”ר אבי חולי תיאר את הדרך שבה מגישים מועמדות לקבלת אות ה”מציל היהודי” שבני ברית וארגון קקל מעניקים מידי שנה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה המתקיים במגילת האש ותיאור עבודתו בועדה זו עד לקבלת ההחלטה למתן האות.

דודו אשכנזי ענת אידילוביץ בפאנל עם ד”ר הכהן. צילום: מירלה דרופלה שלום.

ריגש את המשתתפים מר דוד יעקובוביץ, שורד שואה, דייר המרכז שסיפר על תחבולות הגרמנים, גלולת המוות, הדרך שבה הצליח לחמוק מצפורניו של מנגלה ועל המשפחה הענפה שהקים בארץ ישראל ובשיר הפרטיזנים ששר והקהל הצטרף אליו.

המיוחד בטקס זה הוא הדגש על האוכלוסיות המיוחדות בתקופת השואה שהובלו לשמד ולהרג במבצע סודי T4 שהופעל במסווה של מוסדות חינוך והמית אוכלוסיות אלו בשיטות אכזריות כמו הרעבה, זריקות, רעל והריגה בחנק, השיטה שבה עשו שימוש הנאצים מאוחר יותר בהרג המיליונים.

ד”ר הדס מלכה הכהן: “לסיפור האישי הזה על האיש שהקדים את זמנו ולפני 100 שנה ובמציאות בלתי אפשרית ומנוגדת לכלל האמין ביכולתם של ילדים ואנשים עם מוגבלות ללמוד ולהשתכלל והשקיע בהם את מרצו מחשבתו הונו וכל מה שהיה ברשותו מתוך תפיסה ואמונה שאם רק רוצים אפשר לברוא עולם טוב יותר ושלחמלה אהבה ואמונה יש מקום בחינוך ילדים נחשף לפני מספר שנים על ידי רוני דותן שנענה להזמנתי ותרם מהידע שצבר על האיש לטובת הפאנל. אני רואה בבחירה בנושא הטקס והסוגיה בה עסק הפאנל ערך רב הן מבחינה חינוכית לאנשי חינוך ולכולנו והן מבחינת “לזכור ולא לשכוח”.

אני גאה בארגון בני ברית שאני משתייכת אליו שנתן יד אז לפני 100 שנה לסאלי ביין לקיים את הכפר הילדים עם הצרכים המיוחדים וראה ערך חברתי חשוב בכך ובהמשך גם בהחלטה של בני ברית יחד עם קק”ל להניח שלט זיכרון לזכרו של סאלי ביין ביער הקדושים של בני ברית. יער בו 6 מיליון עצים לזכר קורבנות השואה. מבצע שסופר בהרחבה על ידי דודו אשכנזי מנהל מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים בקק”ל. אני מודה להנהלת בית החולים לגב’ סיגלית אלוני האמרכלית שהתניעה את תהליך ההפקה בצוות ולמנהל המשק תומר נזרי, לגב’ גלית קאופמן מנהלת השירות הסוציאלי שהודות להענותה לבקשתי וההבנה שטקס זה חשוב ומתכתב עם פרופיל האוכלוסייה של המרכז – אני ולשכתי מקיימות זו השנה החמישית את טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בהתנדבות במרכז הגריאטרי ראשון לציון.

תודה מיוחדת לסגן נשיא בני ברית ישראל מר אבי ארז ולחברי יור מועצת העיר מר יוסי חממי והרב מענדי דוברבסקי שכיבדו את הטקס והמשתתפים בנוכחותם. תודה למתנדבים להפקה, בניהם הצלמת מירלה שלום ושי סוייד מ”שי והגיטרה” ומשתתפי הפאנל הנהדרים שתרמו מזמנם מרצם והידע שלהם בנושאים שנדונו.
תודה והערכה לנשות לשכתי בנימין דה רוטשילד על רוח ההתנדבות הנעימות והנתינה לקהילה. ותודה מיוחדת ליואב קריים ואשת הדיגיטל של ארגון “בזכות” אשר ראו ערך בשידור הטקס בדף הפייסבוק של ארגון “בזכות”.

כאמור לפרסום שבצענו, הטקס שודר בלייב בדפי הפייסבוק של המרכז הגריאטרי, בני ברית ישראל, לשכת נשים בנימין דה רוטשילד ובדף הפייסבוק של ארגון “בזכות”- ארגון הפועל ומקדם זכויות של אנשים עם מוגבלויות.

לסרטון האירוע ערך רב בלימוד נושא אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בתקופת השואה והכרת איש החינוך סאלי ביין ז”ל, האיש וההשראה לאנשי חינוך, מי שסלל את הדרך לשילוב מיוחדים והייתה לו משנה פדגוגית סדורה שתרמה להצלחות ושימש מודל לחיקוי והשראה עוד לפני 100 שנים לרופאים ואנשי חינוך באירופה ואף מישראל שהגיעו לפגוש אותו ולראות מקרוב את הצלחותיו בחינוך אוכלוסיות מיוחדות. בפאנל שקיימנו גם נזכרו דרכים להנצחת זכרו והחשיבות והצורך והערכים חברתיים כמו חמלה, סובלנות ואמפתיה . להבין שכל אדם הוא אדם ולכולנו מידה מסויימת של מוגבלות!!! למעוניינים/יות בסרטון ניתן ליצור קשר באמצעות דואל benjamindrbb@gmail.com או לחילופין במסרון למספר 054-2900898 (לא וואטסאפ!)” .

השארת תגובה