איש הציבור והפעיל החברתי מיקי אלון מפרסם את תוכניתו " דרך אחרת" לאחר 20 שנות ניסיון בעבודה מול הורים וילדים כחבר בהנהגות הורים העירונית והארצית

מיקי אלון אומר , אפשר גם אחרת. צילום: אבי קקון.

תוכנית "דרך אחרת" – חיזוק ביטחון עצמי ויכולת התמודדות לבני נוער. מיקי אלון.

מטרות התוכנית :

  1. העצמת הביטחון העצמי – חיזוק והרגש המסוגלות האישית של בני הנוער.
  2. פיתוח מיומנויות חברתיות – יצירת הצלחות חברתיות והיכולת להתמודד עם קונפליקטים בחיי היום-יום.
  3. שיפור השפה החיובית – עידוד דיבור פנימי חיובי ותקשורת מעצימה בין בני הנוער.
  4. העצמת כישורי התמודדות עם אתגרים ותסכולים– פיתוח חוסן נפשי ויכולת להתמודד עם כישלונות בצורה בונה.
  5. יצירת אווירה כיתתית ובית ספרית חיובית – חיזוק תחושת השייכות והבית בבית הספר, תוך עידוד תמיכה הדדית.

שלב 1: מפגשים וסדנאות עיקריות

מפגש 1: חיזוק הביטחון העצמי

  • תוכן : הצגת מושג הביטחון העצמי, זיהוי תוכן כוחות אישיים, הבנת הקשר בין ביטחון עצמי להצלחות.
  • פעילויות : כתיבת "רשימת הצלחות אישיות", הכרת חוזקות אישיות.
  • סדנה מומלצת מאמן: סדנה לשיפור הביטחון העצמי עם פסיכולוגית ילדים או מאמן אישי.

מפגש 2: שפה חיובית ומחזקת

  • תוכן : הכרת השפעת השפה הפנימית והחיצונית על דימוי עצמי ותקשורת חברתית.
  • פעילויות : תרגול המרת שפה שלילית לחיובית, יצירת סיסמאות מעצימות.
  • סדנה מומלצת : סדנה לשיפור השפה החיובית עם מומחה לפסיכולוגיה חיובית.

מפגש 3: התמודדות עם אתגרים ותסכולים

  • תוכן : כלים לניהול תסכולים, יצירת חוסן נפשי והתמודדות עם כישלונות בצורה בונה.
  • פעילויות : תרגולים קבוצתיים של "איך אני מתמודד עם כישלון?" ושיתוף חוויות אישיות.
  • סדנה מומלצת : סדנה לניהול תסכולים עם מאמן אישי או יועץ חינוכי.

מפגש 4: הצלחות חברתיות והתמודדות עם קונפליקטים

  • תוכן : פיתוח כישורים חברתיים, פתרון בעיות בונה, שיפור יכולת ההחלטות עם קונפליקטים.
  • פעילויות : סדנאות לשיפור דינמיקות חברתיות, פתרון בעיות בתרחישים קבוצתיים.
  • סדנה מומלצתחבר : סדנה לניהול קונפליקטים והעצמת קשרים חברתיים עם יועץ חברתי.

מפגש 5: יצירת אקלים כיתתי חיובי ופורח

  • תוכן : איך ליצור אווירה חיובית בכיתה ובבית הספר, עידוד לתמיכה הדדית והערכה הדדית בין תוכן.
  • פעילויות : פעילויות שיתוף ("מעגלים חיוביים"), הכרת הצלחות קבוצתיות.
  • סדנה מומלצת : סדנה על בריאות נפשית ותחזוקה רגשית עם פסיכולוגית קלינית.

שלב 2: סדנאות עם מומחים

סדנאות מומחים חיצוניים :

  1. סדנה לשיפור הביטחון העצמי
    • מנחה: פסיכולוגית ילדים או מאמן אישי.
    • תוכן: כלים לחיזוק הביטחון העצמי, זיהוי חוזקות, עידוד חשיבה חיובית.
    • פעילויות: תרגול "הצלחות קטנות", עבודה עם דימוי עצמי חיובי.
  2. סדנה לשיפור השפה החיובית
    • מנחה: פסיכולוגי חיובי.
    • תוכן: השפעת השפה הפנימית על תחושותינו. טכניקות לשינוי דיבור פנימי שלילי.
    • פעילויות: תרגול המרת שפה שלילית לחיובית.
  3. סדנה לניהול תסכולים ואתגרים
    • מנחה: אישי או יועץ חינוכי.
    • תוכן: דרכי התמודדות עם כישלונות ויצירת חוסן אישי.
    • פעילויות: תרגולים של איך להתמודד עם תסכולים בצורה בונה.
  4. סדנה לניהול קונפליקטים
    • מנחה: יועץ חברתי.
    • תוכן: פתרון קונפליקטים, גישור ושיפור מיומנויות חברתיות.
    • פעילויות: משחקי תפקידים לפתרון קונפליקטים.
  5. סדנה לניהול זמן ומטרות
    • מנחה: מאמן לניהול אישי.
    • תוכן: איך לקבוע מטרות ולנהל את הזמן בצורה אפקטיבית.
    • פעילויות: תרגול קביעת מטרות אישיות, זמני יצירת לוחות ומעקב אחרי הצלחות.

שלב 3: יצירת קשרים עם הורים וקהילה

שיתוף פעולה עם ההורים :

  • מפגשים עם הורים : לקיים פגישות או סדנאות עם הורים להציג את עקרונות התוכנית ולשתף אותם בעשייה החינוכית.
  • אירועים שותפים : ארגון פעילויות משותפות לתלמידים ולהורים, כמו ימי ספורט, הופעות, או סדנאות יצירה.

מעקב והערכה :

  • פידבק קבוע : קיום מפגשים תקופתיים עם הצוות החינוכי וההורים לבדיקת התק דמות אישית.
  • סיום התוכנית : ימי סיום שיכללו שיתוף של עיבוד בהצלחותיהם – הצגת פרויקטים, טקסי סיום עם תעודות הערכה ושיתוף סיפורי הצלחה.

שלב 4: חיזוק מנהיגות וקהילתיות

  • העצמת תלמידים למנהיגות : קבוצות יצירתיות של "שגרירי בית הספר" – תלמידים שימשיכו לקדם את ערכי התוכנית ויהיו אחראים לפעילויות כיתות.
  • תמיכה במנהיגות צעירה : לעודד תלמידים לקחת יוזמות חברתיות ולהיות חלק מקבוצות מנהיגות.

סיכום:

תוכנית "דרך אחרת" שואפת להעצים את הביטחון העצמי של בני הנוער, לשפר את כישוריהם החברתיים, ולעזור להם להתמודד עם אתגרים בצורה בונה. השתמש בסדנאות עם מומחים, פעילויות קבוצתיות ומעקב עם ההורים, התוכנית תסייע לתלמידים לחוות הצלחות אישיות וחברתיות וליצור אקלים כיתתי חיובי ומעשיר.

התוכנית מעודדת פיתוח מנהיגות והגברת תחושת השייכות לקהילה הבית-ספרית.

השארת תגובה