תוכנית "דרך אחרת" – חיזוק ביטחון עצמי ויכולת התמודדות לבני נוער. מיקי אלון.
מטרות התוכנית :
- העצמת הביטחון העצמי – חיזוק והרגש המסוגלות האישית של בני הנוער.
- פיתוח מיומנויות חברתיות – יצירת הצלחות חברתיות והיכולת להתמודד עם קונפליקטים בחיי היום-יום.
- שיפור השפה החיובית – עידוד דיבור פנימי חיובי ותקשורת מעצימה בין בני הנוער.
- העצמת כישורי התמודדות עם אתגרים ותסכולים– פיתוח חוסן נפשי ויכולת להתמודד עם כישלונות בצורה בונה.
- יצירת אווירה כיתתית ובית ספרית חיובית – חיזוק תחושת השייכות והבית בבית הספר, תוך עידוד תמיכה הדדית.
שלב 1: מפגשים וסדנאות עיקריות
מפגש 1: חיזוק הביטחון העצמי
- תוכן : הצגת מושג הביטחון העצמי, זיהוי תוכן כוחות אישיים, הבנת הקשר בין ביטחון עצמי להצלחות.
- פעילויות : כתיבת "רשימת הצלחות אישיות", הכרת חוזקות אישיות.
- סדנה מומלצת מאמן: סדנה לשיפור הביטחון העצמי עם פסיכולוגית ילדים או מאמן אישי.
מפגש 2: שפה חיובית ומחזקת
- תוכן : הכרת השפעת השפה הפנימית והחיצונית על דימוי עצמי ותקשורת חברתית.
- פעילויות : תרגול המרת שפה שלילית לחיובית, יצירת סיסמאות מעצימות.
- סדנה מומלצת : סדנה לשיפור השפה החיובית עם מומחה לפסיכולוגיה חיובית.
מפגש 3: התמודדות עם אתגרים ותסכולים
- תוכן : כלים לניהול תסכולים, יצירת חוסן נפשי והתמודדות עם כישלונות בצורה בונה.
- פעילויות : תרגולים קבוצתיים של "איך אני מתמודד עם כישלון?" ושיתוף חוויות אישיות.
- סדנה מומלצת : סדנה לניהול תסכולים עם מאמן אישי או יועץ חינוכי.
מפגש 4: הצלחות חברתיות והתמודדות עם קונפליקטים
- תוכן : פיתוח כישורים חברתיים, פתרון בעיות בונה, שיפור יכולת ההחלטות עם קונפליקטים.
- פעילויות : סדנאות לשיפור דינמיקות חברתיות, פתרון בעיות בתרחישים קבוצתיים.
- סדנה מומלצתחבר : סדנה לניהול קונפליקטים והעצמת קשרים חברתיים עם יועץ חברתי.
מפגש 5: יצירת אקלים כיתתי חיובי ופורח
- תוכן : איך ליצור אווירה חיובית בכיתה ובבית הספר, עידוד לתמיכה הדדית והערכה הדדית בין תוכן.
- פעילויות : פעילויות שיתוף ("מעגלים חיוביים"), הכרת הצלחות קבוצתיות.
- סדנה מומלצת : סדנה על בריאות נפשית ותחזוקה רגשית עם פסיכולוגית קלינית.
שלב 2: סדנאות עם מומחים
סדנאות מומחים חיצוניים :
- סדנה לשיפור הביטחון העצמי
- מנחה: פסיכולוגית ילדים או מאמן אישי.
- תוכן: כלים לחיזוק הביטחון העצמי, זיהוי חוזקות, עידוד חשיבה חיובית.
- פעילויות: תרגול "הצלחות קטנות", עבודה עם דימוי עצמי חיובי.
- סדנה לשיפור השפה החיובית
- מנחה: פסיכולוגי חיובי.
- תוכן: השפעת השפה הפנימית על תחושותינו. טכניקות לשינוי דיבור פנימי שלילי.
- פעילויות: תרגול המרת שפה שלילית לחיובית.
- סדנה לניהול תסכולים ואתגרים
- מנחה: אישי או יועץ חינוכי.
- תוכן: דרכי התמודדות עם כישלונות ויצירת חוסן אישי.
- פעילויות: תרגולים של איך להתמודד עם תסכולים בצורה בונה.
- סדנה לניהול קונפליקטים
- מנחה: יועץ חברתי.
- תוכן: פתרון קונפליקטים, גישור ושיפור מיומנויות חברתיות.
- פעילויות: משחקי תפקידים לפתרון קונפליקטים.
- סדנה לניהול זמן ומטרות
- מנחה: מאמן לניהול אישי.
- תוכן: איך לקבוע מטרות ולנהל את הזמן בצורה אפקטיבית.
- פעילויות: תרגול קביעת מטרות אישיות, זמני יצירת לוחות ומעקב אחרי הצלחות.
שלב 3: יצירת קשרים עם הורים וקהילה
שיתוף פעולה עם ההורים :
- מפגשים עם הורים : לקיים פגישות או סדנאות עם הורים להציג את עקרונות התוכנית ולשתף אותם בעשייה החינוכית.
- אירועים שותפים : ארגון פעילויות משותפות לתלמידים ולהורים, כמו ימי ספורט, הופעות, או סדנאות יצירה.
מעקב והערכה :
- פידבק קבוע : קיום מפגשים תקופתיים עם הצוות החינוכי וההורים לבדיקת התק דמות אישית.
- סיום התוכנית : ימי סיום שיכללו שיתוף של עיבוד בהצלחותיהם – הצגת פרויקטים, טקסי סיום עם תעודות הערכה ושיתוף סיפורי הצלחה.
שלב 4: חיזוק מנהיגות וקהילתיות
- העצמת תלמידים למנהיגות : קבוצות יצירתיות של "שגרירי בית הספר" – תלמידים שימשיכו לקדם את ערכי התוכנית ויהיו אחראים לפעילויות כיתות.
- תמיכה במנהיגות צעירה : לעודד תלמידים לקחת יוזמות חברתיות ולהיות חלק מקבוצות מנהיגות.
סיכום: