לאן באמת מגיע הטיפ שהשארתם ברצון רב למלצר במסעדה? ספוילר: ממש לא למלצרים

אילוסטרציה צ'אט GPT

מי מאיתנו לא משאיר טיפ במסעדה? ומדובר אולי בפעולה שאמורה להיות תלויה ברמת השירות שקיבלנו, אבל בפועל ברוב המקומות זה כבר הרגל. 10%, 12%, 15% – אנחנו משאירים, קמים, והולכים. אבל מה באמת קורה עם הכסף הזה?

ביותר מדי מקרים ה"טיפ למלצר" הוא פשוט השכר שלו. רוב המסעדות בישראל מסתמכות על כך שהלקוחות ישלימו אותו בטיפים, כך בעלי המסעדות לא צריכים לשלם משכורות, או שכר מלא, כי הלקוחות כבר עושים את זה בשבילם.

ב-2019 קבע בית הדין הארצי לעבודה כי הדבר תקין, כל עוד הטיפ עובר למלצר וכל עוד הזכויות הסוציאליות נשמרות: תשלום שעות נוספות והפרשות לפנסיה יחד עם הוצאת תלוש שמשקף את מה שהעובד באמת מקבל.

אבל כמה חודשים אחר כך הגיע מקרה שהתחיל תהליך של שינוי: במסעדת "שגב משה" בראשון לציון, גילו המלצריות כי 20% מהטיפ שלהן יילקח ל"שרשרת השירות ועלויות מעסיק", כלומר שמעכשיו הטיפים שלהן, שהלקוחות השאירו כבונוס, לא רק יגיעו למשכורת אלא יממנו גם שוטפי כלים, ספקים או כל דבר אחר בעלויות המסעדה. הן כעסו, התאגדו בהסתדרות הנוער העובד והלומד, והמאבק הגיע עד בית הדין הארצי לעבודה שממש בימים אלו צריך לקבוע מה מותר ומה אסור לעשות עם הטיפים של המלצרים.

עדי פרג, אחת ממובילות ההתאגדות, היא מלצרית לשעבר שהיום פנתה להוראה, ועבורה הקרב הוא אישי, "התיק שאנחנו דנים בו הוא כבר הרבה מעבר אלי. אני רואה את התלמידים שלי עובדים, ואני רוצה בשבילם מקומות עבודה הוגנים יותר, קשובים יותר וצודקים יותר."

השבוע הגיע צעד משמעותי נוסף: רשות המיסים קבעה לראשונה שלא למסות את הטיפים. זה נשמע כמו בשורה גדולה (וזה אכן צעד חיובי), אבל יש כאן גם שאלה: האם עכשיו, כשברור שהטיפ שייך לעובד, מותר עדיין להשתמש בו לצרכים אחרים?

מצד אחד המסעדנים נלחמו כדי להגן על הכסף הזה מפני מיסוי, כאשר יקיר ליסיצקי, יו״ר איגוד המסעדות בישראל הכריז: " טיפ שניתן לעובד – שייך לעובד. לא לעסק, ולא למע״מ", ומצד שני חלקם עדיין שומרים לעצמם את הזכות להשתמש בו לצרכים פנימיים של המסעדה. וכיצד יגיד על כך בית הדין הארצי? ימים יגידו.

תומר שרים, רכז פעילות האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד, מברך על ההחלטה ועדיין מזכיר שהמאבק בשיאו: "אנחנו מברכים את רשות המיסים על החלטתה הצודקת לא לקבוע מיסוי נוסף על שכר עובדי המסעדות. שמחים שגם ארגוני המסעדנים מקבלים את העמדה שהטיפ הוא שכר עבודה של עובדי המסעדה ולשם כך בלבד נועד, לצערי אנחנו עדים לתופעה שבה יש מסעדות רבות שעושות בכספי הטיפ כבשלהם, משתמשות בו לצרכי המסעדה מבלי לתת דין וחשבון למלצרים עצמם, וזאת אף בניגוד להבנתו של הלקוח".

הסתדרות הנוער העובד והלומד הינה תנועה חברתית האחראית על אספקת שירותי חינוך, תרבות, קהילה וכמובן מהווה איגוד מקצועי בעבור בני הנוער בטווח הגילאים 10-18. התנועה היא חלק בלתי נפרד של ההסתדרות והחברות בה היא אישית ומותנית באי השתייכות לכל ארגון מפלגתי של נוער.

ההסתדרות מעניקה לחבריה הגנה מקצועית והכשרה מקצועית, חותמת על הסכמי עבודה קיבוציים המשפרים את זכויותיו הסוציאליות של הנוער העובד ומגבירים את ביטחונו התעסוקתי, ודואגת ליישומן ולאכיפתן של הוראות החקיקה הנוגעות לזכויות הנוער העובד והלומד, לרבות חוק עבודת הנוער וחוק החניכות.

הסתדרות הנוער העובד והלומד פועלת למען ליווי תרבותי וחברתי בתנאים חינוכיים לנערים עובדים ולנערים נושרים ומנותקים, כמו גם קיום ועריכת סמינרים, הרצאות, טיולים ומחנות קיץ לחניכי התנועה. לתנועה מאות קינים, סניפים ומועדונים הפזורים בכל רחבי הארץ ופועלים בכל המגזרים, בהם בערים, בעיירות פיתוח, במושבים, בקיבוצים ובכפרים ערביים, דרוזים ובדואים.

בשנה הקרובה, עם כניסת החקיקה החדשה לתוקף והאתגרים המשתנים של שוק העבודה, פעילות הסתדרות הנוער העובד והלומד חשובה מתמיד, כשהמטרה היא להבטיח שכל נער ונערה בישראל יזכו לתנאי עבודה הוגנים, בטוחים ומכבדים, כדי שהעבודה תהפוך לחוויה חיובית באמת.

ההסתדרות מתמקדת בקידום זכויות בני הנוער בשוק העבודה, אכיפת חוקי עבודה, הסברה לבני נוער ולהורים וגם מפתח כלים חדשניים כמו אפליקציית "עבודה+", שנוצרה כדי להקל על בני הנוער ומאפשרת גישה למידע חשוב בלחיצת כפתור. כמו כן, ניתן לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד גם בטלפון – 1121*.

השארת תגובה