השבוע היה סוער בחופי הים, הדגלים האדומים והשחורים שלטו על גגות סוכות המציל וגם בבריכת רמת אליהו התרחשה דרמה

מאת: מיקי אלון.

על רקע אירועי הטביעות מנהל אגף החופים בעיריית ראשון לציון מסביר איך להימנע מטביעה

שמונה מקרי טביעות למוות התרחשו בשבוע האחרון בישראל ובאגף חופים ואגמים קוראים לציבור לגלות ערנות ולהישמע להנחיות המצילים * וגם צפו: ערנות של המצילה בבריכה ברמת אליהו הצילה תושב מטביעה

השבוע האחרון היה סוער בחופי הים, הדגלים האדומים והשחורים שלטו על גגות סוכות המציל והדבר בא לידי ביטוי במקרי טביעות רבים בארץ. רק בשבוע האחרון טבעו למוות שמונה בני אדם בחופי הים ובמקורות מים שונים. באגף חופים ואגמים בעיריית ראשון לציון קוראים לציבור לגלות אחריות ולהיכנס לים רק בחופים מוכרזים ובשעות ההצלה, להישמע להנחיות המצילים וכן לגלות ערנות לסובבים.

לדברי מנהל אגף חופים ואגמים בעירייה, אלי שוורצברג, על המתרחצים להישמר מפני הזרם החוזר. שכן מדובר בזרם שכמעט בלתי נראה ועשוי להיות מסוכן מאוד. מדובר במצב שבו נוצרת תעלה בים שמושך את זרם המים פנימה למעמקים. במצב כזה אדם עשוי להיסחף וכל ניסיון שלו לחזור חזרה לחוף עשוי דווקא לחרוץ את גורלו “אדם מנסה לסחוף לחוף, אבל למעשה הוא שוחה נגד הזרם עד שהוא מתעייף וטובע. חשוב להבין שבצידי התעלה יש גבעות, זה כמו אמבטיה, יש לשחות דרומה או צפונה עד שמגיעים לגבעה ומרגישים את הקרקע מתחת לרגליים”. באגף החופים מסמנים את האזורים האלו בדגלים שחורים האוסרים כניסה למים ולכן חשוב להקפיד על הנחיות שירותי ההצלה.

ביום שישי האחרון ניצלו חייהם של שני צעירים שנכנסו לים סמוך לחוף מספר אחד, באזור האסור לרחצה, הם נסחפו ונצלו על ידי המצילים גילי גפלה, ליאור סבג, גל רייכברד ונירן הירש. הבוקר (27.7) היה זה צעיר שנסחף בחוף מספר 6 ונמשה מהים על ידי המצילים אלי יחיא, אלון מימון ושי בן גוזי.

מקרה טביעה נוסף התרחש ביום שבת בבריכה ברמת אליהו. גבר כבן 40, נכנס למים העמוקים ובשלב מסוים החל לשקוע. המצילה ולנטינה צ’רניקוב, הבחינה בו, קפצה למים והצילה אותו. “המבט שלי כל הזמן נע בין המים הרדודים לעמוקים” מספרת ולנטינה “הרבה ילדים משתוללים וקופצים במים, אבל שמתי לב לתנועות קצת מוזרות בעמוקים, קמתי מהמקום ואני רואה שמישהו במצוקה. אני לא מרגישה שעשיתי משהו מיוחד, זו העבודה שלי”.

ולנטינה מסבירה שלפני הכניסה למים, אדם צריך לדעת מה היכולות שלו ואם הוא לא יודע לשחות, אז לא להיכנס לעמוקים ולא להתרחק מגדות הבריכה. בנוסף היא מתריעה על לא מעט מקרים שבהם הורים שולחים את ילדיהם בני העשרה עם תינוקות “הם לא יוכלו לתת מענה ברגע האמת, אסור לקחת את הסיכון הזה”.
עבור ולנטינה זו הצלה ראשונה שלה כמצילה, ב-17 השנים האחרונות היא משמשת כמדריכת שחייה ולפני מספר חודשים החלה לעבוד גם כמצילה בבריכת מרכז הספורט במתנ”ס רמת אליהו “באותו רגע הוצפתי באדרנלין והייתי חדורת משימה. זו אחריות גדולה”.

צילום: חורחה נובומינסקי.

השארת תגובה