טיפול במאות מפריטיה של הזמרת שושנה דמארי לקראת פתיחת תערוכה לזכרה במוזיאון ראשון לציון

מאת: מיקי אלון.

ממי קיבלה שושנה דמארי מעטפה עם מאות דולרים?

על רקע טיפול במאות מפריטיה של הזמרת לקראת תערוכה לזכרה במוזיאון ראשון לציון, הופתעו אנשי המוזיאון לגלות מעטפה ובה 900 דולר ופתק. לאחר תחקיר, התברר כי המעטפה הועברה על ידי האמרגן שלה

“שושק’ה היקרה, אוהב אותך מעריך אותך ומכבד אותך”. כך נכתב בפתק עבור הזמרת שושנה דמארי ז”ל שהוצמד למעטפה סגורה משנת 1998. כזכור, משפחתה של הזמרת העבירה אלפי פריטים למוזיאון ראשון לציון, וכחלק מהמשך תיעוד ומיון פריטיה נמצאה מעטפה עם 900 דולר ופתק.

בכדי לפתור את התעלומה, אנשי מוזיאון ראשון לציון ערכו תחקיר מעמיק על מקור המעטפה, ופנו לקובי פרג’ שביים את הסרט “המלכה שושנה”, ונעזר בתחקיר לסרטו באנשי המוזיאון. לאחר בדיקה, נמצא כי המעטפה הועברה לדמארי על ידי האמרגן שלה שנהג להעביר לה תשלום במזומן.

מנהלת המוזיאון ד”ר רוני באום: “מדובר בפריט היסטורי שנמצא במיון הפריטים של הזמרת שושנה דמארי שהועברו על ידי משפחתה. לאחר בדיקה מקיפה שערכנו, נמצא כי המעטפה הועברה על ידי מי שהיה בעבר האמרגן שלה, גדעון בן עמי, מכיוון שלא התחברה לעולם הבנקאי. התערוכה תוצג במוזיאון ראשון לציון, והיא תכלול מאות פריטים מיוחדים של הזמרת”.

כאמור, בשנה האחרונה מתנדבים בארכיון מוזיאון ראשון לציון אמונים על מיון וניקוי פריטיה הרבים של הזמרת. המתנדב פנחס זלצנבר מצא את המעטפה המדוברת. במוזיאון ראשון לציון יצרו קשר עם מנהלת העזבון של הזמרת להעברת הכסף. יתר הפרטים נשמרו בכספת ויוצגו בקרוב בתערוכה. מלבד המעטפה, בתערוכה יוצגו גם שמלות, מכתבי מעריצים, פרסים בהם זכתה, תקליטים, ציורים שציירה, תצלומים, מסמכים, חפצים אישיים ותכשיטים.

ראש העירייה רז קינסטליך מסר: “זה כבוד גדול עבורנו להציג, להוקיר ולהנציח את הפריטים שמספרים על חייה של שושנה דמארי ומהווים נכסי צאן ברזל השזורים בסיפורה של ראשון לציון. מדובר כאן בפריט שמעלה זיכרונות רבים אצל כולנו. אין בית בישראל שלא זוכר את קולה המהדהד, שמלותיה המפוארות, תכשיטיה הבוהקים וחיוכה הכובש. תושבי העיר, ואני ביניהם, מתגעגעים אליה מאוד”.

דמארי נולדה בתימן, וכשמלאו לה שנתיים משפחתה התיישבה בראשון לציון. היא למדה בבית הספר היסודי חביב, שנמצא מעבר לכביש של מוזיאון ראשון לציון, וגדלה בעיר. היא ביצעה שירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית, ובשנת 1988 היא הייתה הזמרת הראשונה שקיבלה את פרס ישראל. בגיל 82, אחרי עשרות שנים של עשייה, הלכה דמארי לעולמה.

השארת תגובה