אל תשליכני לעת זקנה: עיריית ראשון לציון מציינת את יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות באזרחים ותיקים

מאת: מיקי אלון מקומון ראשון.

יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות באזרחים ותיקים צוין היום (רביעי) בראשון לציון בשורת פעילויות ואירועים. זאת, בנוסף לקמפיין שילוט חוצות ברחבי העיר. רק בשנת 2021 כ-243 אזרחים ותיקים נחשפו להתעללות וטופלו ביחידה לטיפול ומניעת התעללות והזנחה באגף לאזרחים ותיקים בעירייה. 30% מהם סבלו מהזנחה, 23% מהתעללות נפשית, 13% מהתעללות פיזית, 12% מניצול כלכלי, 4% מהפרת זכויות ו-2% מפגיעות מיניות.

ראש העיר רז קינסטליך. צילום:דוברות העירייה

ראש העירייה, רז קינסטליך: “‘אל תשליכיני לעת זקנה’, נאמר בתהילים – ואנחנו עושים הכול כדי לקיים את הפסוק הזה הלכה למעשה. התפקיד והחובה המוסרית שלנו הוא להתגייס ולגייס, לדווח, להיות ערים לנורות אדומות ולסימני מצוקה – ולשמש פה למי שמשמיע קול זעקה, גם אם היא אילמת”.

ראשון לציון ציינה היום (רביעי) את יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות באזרחים ותיקים, בשורת אירועים ופעילויות לבני הגיל השלישי. בהתאם למדיניות ראש העירייה, רז קינסטליך, הביטוי ‘אל תשליכני לעת זקנה’ הפך לאחד מאבני היסוד של הפעילות העירונית.

בניין עיריית ראשון לציון. צילום: דוברות העירייה.

בין הפעילויות: הרצאות כיצד לזהות נוכלים ובכך להימנע ממעשי עוקץ והונאה שבהן לקחה חלק כתבת חדשות 12, אדווה דדון; הרצאה על גלישה בטוחה באינטרנט; סדנה להגנה עצמית; סדנה בנושא כלים משפטיים לקידום איכות החיים בגיל השלישי; הצגה ראשונה של התיאטרון הקהילתי הפועל באגף לאזרחים ותיקים שאותה העבירו שחקנים אזרחים ותיקים; דוכני מידע של נותני שירותים מרכזיים לאזרחים ותיקים ופתיחת תערוכת תמונות בבניין העיריה פרי יצירתן של נשים נפגעות אלימות. זאת, בנוסף לכנסים בנושא לקהל דוברי הרוסית והאמהרית.

צילום:דוברות העירייה.

בנוסף, יצאה העירייה לפני כשבוע בקמפיין שילוט חוצות ברחבי העיר עם המסר “לכולנו מגיע להזדקן בכבוד”.

צילום: דוברות העירייה

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: “אחד מכל שישה אזרחים ותיקים סובל מהתעללות, ופעמים רבות זה קורה דווקא במקום שאמור להיות המבצר המגן: בתוך הבית. מאחורי כל מקרה כזה – של השפלה, של אלימות פיזית או של סחטנות כלכלית – יש אדם יקר, כמו סבא וסבתא שלנו – שלא מספר על הגיהינום שהוא עובר.

מלי בן משה,ליאל אבן זהר,רז קינסטליך ומוטי עג’מי. צילום:דוברות העירייה.

“התפקיד והחובה המוסרית שלנו הוא להתגייס ולגייס, לדווח, להיות ערים לנורות אדומות ולסימני מצוקה – ולשמש פה למי שמשמיע קול זעקה, גם אם היא אילמת. ‘אל תשליכיני לעת זקנה’, נאמר בתהילים – ואנחנו עושים הכול כדי לקיים את הפסוק הזה הלכה למעשה”.

מצבם של רבים מבני הגיל השלישי הוחרף בעקבות הקורונה: רבים מהם נאלצו להתמודד עם בידוד, בדידות וחוסר נגישות למשאבים ולשירותים, וחלה מגמה עלייה בדיווחים על מקרי התעללות. כך, בשנת 2021 טופלו ביחידה לטיפול ומניעת התעללות והזנחה באגף לאזרחים ותיקים 243 קשישים וקשישות שנחשפו להתעללות. 30% מהם סבלו מהזנחה, 23% מהתעללות נפשית, 13% מהתעללות פיזית, 12% מניצול כלכלי, 4% מהפרת זכויות ו-2% מפגיעות מיניות.

סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הרווחה, מוטי עג’מי, אמר: “ההזנחה וההתעללות כלפי בני הגיל השלישי עדיין שכיחה, אולם לצערנו המודעות בקרב הציבור נמוכה. באגף לאזרחים ותיקים פועלת יחידה ייעודית לטיפול ולמניעת התעללות והזנחה בקרב אזרחים ותיקים, המעניקה סיוע במצבים אלה על מנת להפסיק את מצבי האלימות ולהביא לשיפור איכות חיי הנפגעים. אני מזמין כל אזרח ותיק הסובל ממצב של אלימות לפנות לצוות היחידה ולקבל את מלוא הסיוע. חשוב שכולנו נהיה ערניים לסביבה, נבחין במצבי מצוקה ונדווח מיידית לגורמי הטיפול”.

בכל מקרה של התעללות או אלימות כלפי אזרחים ותיקים, אנא דווחו ליחידה לטיפול ומניעת התעללות באגף לאזרחים ותיקים של עיריית ראשון לציון בטל’: 03-9547778.

השארת תגובה