חינוך בעיר: סיור עומק לימודי חוצה גילאי בראשון לציון

במסגרת השינויים המבניים והפדגוגיים אותם מקדם משרד החינוך, שלהם השפעה ומשמעות כוללת על כל שלבי הלמידה, קיימה, השבוע, מנהלת מחוז מרכז – הגב’ ורדה אופיר, סיור עומק, חוצה גילאי, בראשון לציון.

צילום: משרד החינוך

הבוקר (רביעי) החל בסיור במעון ויצ”ו ‘קישון’ בניהולה של גב’ ליאורה ורון. אל הסיור התלוו: סגנית מנהלת האגף ויצו – הגיל הרך – הגב’ שרון זיגדון, מפקחת ומדריכה פדגוגית ויצ״ו -הגב’ גאולה מזרחי, מפקחת מעונות יום מחוז מרכז- הגב’ שרית סולומון יונה, מנהלת תחום מעונות יום מחוז מרכז- הגב’ אינגה רייזיס. במעון ארבע כיתות גן, החל מארבעה חודשים וכלה בכיתת בוגרים. אי אפשר שלא להרגיש את האהבה של אנשי הצוות והטיפול המסור המוענק לילדות וילדים. הסביבה החינוכית עשירה ומגוונת המעודדת התפתחות ולמידה בדגש על הקניית כישורי חיים ועצמאות בהתאמה לגיל הילד. בשיחת אנשי הצוות ומנהלת המחוז דובר על תהליכים רב תכליתיים המשלבים טיפול-פדגוגיה-חינוך ומה שביניהם. מנהלת המחוז ברכה את כניסתם של מעונות היום למשרד החינוך וציינה שעוד דרך ארוכה לפנינו.

צילום: משרד החינוך

בהמשך הביקור הגיעו ל”מתחם השיתופי” בראשון לציון. את פנינו קיבלו מפקחת גן הילדים מחוז מרכז -הגב’ נאוה ראובן , מנהלת אגף גני ילדים בעיריית ראשון לציון -הגב’ רוחמה בן אליעזר, מדריכה מרחבית- הגב’ עידית דפדי, מנהלת האשכול- הגב’ סוזי סדי, מנהלות הגנים: הגב’ אורטל ביזהלוי, הגב’ רויטל סבג, הגב’ מור דניאל. במתחם השיתופי קיימות שלוש כיתות גן ברצף גילאי. המוטו המוביל את האשכול: לכל חלום יש מקום. הילדים חולמים, חוקרים, בוראים ויוצרים. כל כיתת גן הנה מתחם מרחבי עשיר המזמין את הילדים לחוות, להתנסות וליצור. מתבצעת למידה חווייתית, חושית מלאת דמיון וקסם מעולמם של הילדים. לילדים ניתנת האפשרות לנוע ולהתנסות בין המרחבים הכיתתיים ולייצר אינטראקציות חברתיות בין גילאיות. בשיחת הצוות ומנהלת המחוז הוצג ה”אני מאמין” הייחודי של האשכול המתקיים במתחם מלא באפשרויות. דובר כיצד הפדגוגיה הייחודית באשכול מקנה מיומנויות וכישורי למידה ומייצרת רצף חינוכי לימודי לבוגרים לקראת כניסתם לכיתה א’. מנהלת המחוז ציינה כי בגני הילדים באמצעות מרחב נכון, פדגוגיה מזמנת ותהליך מדויק, למעשה מתחיל תהליך נרכש של תלמידאות במערכת החינוך. בשלב גיל הזה ניתן לעצב איזהו הבוגר שהיינו רוצים לפגוש בסוף תהליך הלמידה.

צילום: משרד החינוך

בית ספר “שלמון” ראשון לציון, בניהולה של הגב’ מרית אנה מויאל, בפתח בפנינו את שעריו והזמין לפתחנו הצצה לעולם המשחק. לסיור התלוו: ראש מינהל החינוך- הגב’ אטי אדר, מנהלת אגף חינוך יסודי – הגב’ דורית קראדי, מפקחת על הייעוץ -הגב’ אורלי שיפמן, מפקחת בית הספר – הגב’ זמירה בן יוסף. מלווים בחידות ומשחק התקיים סיור מרתק בשטח בית הספר שאימץ פדגוגיה משחקית. חיבור בין תחום החינוך למשחק מתוך הבנה כי המשחק משמש כלי חיוני להתפתחות הילד מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיבית. גירוי מחשבה מאתגרת, חושבת ומשחקת מייצרת מרחב למידה של מחנך ומחונך, חווה ומחווה, מנסה ומתנסה שיתופי. בשיח של הצוות ומנהלת המחוז עלו האתגרים עמם בתי הספר היסודיים נדרשים להתמודד, כחלק מהשפעה אנכית המתקיימת במערכת, לאור השינויים ברפורמת הבגרויות, וכיצד מקיימים רכישת כישורי חיים בסביבה ייחודית משחקית- כי מצוינות זה שם המשחק!

צילום: משרד החינוך

בהרכב מלא, שאליו הצטרפו מנהלת אגף חינוך על יסודי- הגב’ פזית שרון ומפקח בית הספר- מר יורם שמחה, המשכנו לבית ספר מקיף ו’ ע”ש יגאל אלון ואת פנינו קיבלה מנהלת בית הספר- הגב’ אורנה אולגה פרבר. בישיבת צוות גדולה פגשנו בבית ספר יוזם, מקדם, נותן מענה דיפרנציאלי לכל תלמיד, פתוח ומזמן שינויים וחידושים פדגוגיים. בית ספר ששם לו למטרה בשנה”ל הנוכחית לפעול ולחזק את הפן של מעורבות חברתית. מעבר לחוויית הלמידה, בית הספר מדגיש את חשיבות הקשר הבינאישי בין מורים לתלמידים ומקיימים מפגשים ייחודיים בסגנון: ” קפה, מאפה ומענה” בכדי לקיים שיח חופשי ופתוח מעולם התוכן שלהם.

צילום: משרד החינוך

התקיימה חשיבה פדגוגית-חינוכית ברמה עירונית, מחוזית ובית ספרית כיצד מקדמים למידה אחרת במציאות משתנה. למידה רגשית-חברתית Social Emotional Learning (SEL) המאפשרת רכישת מיומנויות, עמדות וכישורים תוך-אישיים (מודעות עצמית וניהול עצמי), בינאישיים (מודעות חברתית ומיומנויות בינאישיות) וקבלת החלטות אחראית ואתית במצבים אישיים וחברתיים (קבלת החלטות אחראית).

צילום: משרד החינוך

את הסיור חתמנו כלל נציגי הרשות והמחוז בבית ספר רמז ראשון לציון שאירח אותנו לשיח עם קבוצת מנהלות מבתי ספר היסודיים בעיר. לשיח הפדגוגי הצטרפה מפקחת בתי ספר יסודיים בעיר- הגב’ זיווית רוזנברג. בשיח פתוח הועלו ההתמודדויות של בתי הספר ובראשן המנהלות, עם האתגרים שחווה המערכת כולה בשנת הלימודים.

צילום: משרד החינוך

מנהלת המחוז הציעה לנסות ולראות בקשיים אתגרים המאפשרים חלון הזדמנויות, בעת הזו של שינויים מבניים היסטוריים שחלים במערכת כולה. מערכת גפ”ן מאפשרת מהלך פדגוגי ניהולי המקדם אוטונומיה פדגוגית ותקציבית למנהלי בתי הספר, בתמיכה מלאה של הרשות והמחוז. כטבעם של שינויים אנו חווים קשיים ואתגרים שלא הכרנו כמותם ועלינו לזכור את האחריות של מערכת החינוך כולה ושל כל העוסקים בחינוך ולשאוב מזה כוח. ובאחת, משיח של אתגרים והתמודדויות עלה שיח של יוזמות, פתרונות ועשייה חינוכית ייחודית שמובילות המנהלות בבתי הספר.

צילום: משרד החינוך

גב’ ורדה אופיר מסכמת:

” קיימנו סיור מעשיר מאד, ירדנו לעומקם של פרטים במגוון רחב של נושאים ובחתך רב גילאי. אנו שמחים על שיתוף פעולה מלא עם הרשות שמאפשר פדגוגיה ייחודית יוזמת ושיתופי פעולה למען התלמידים! אני מודה לכל מוסדות החינוך שאירחו אותנו היום ומאחלת שנה טובה, שנה של יצירתיות חינוכית ועשייה “

צילום: משרד החינוך

השארת תגובה