המומחים של מקומון ראשון – רון ג’ראד: החוט המקשר בין נגינה ולימודים

האם נגינה הדורשת שעות אימון עלולה להפריע לילדים ללמוד?

מחקרים הוכיחו את תרומתה ויעילותה הרבה של הנגינה לילדים בפרט ולבוגרים בכלל.

המומחים של מקומון ראשון - רון ג'ראד: החוט המקשר בין נגינה ולימודים

לפניכם מספר יתרונות עיקריים

  1. ישיבה ליד או עם כלי נגינה: פסנתר, תופים, גיטרה או החזקת הכינור במנח הנכון, “מכריחה” את הילדים לשבת בישיבה נכונה. הגב זקוף הרגליים ישרות ומונחות על הקרקע ב 90 מעלות.

    ישיבה מאורגנת וזקופה מתבקשת מהילדים בזמן השיעורים בגנים ובבתי הספר. ישיבה מאורגנת תורמת להקשבה ולשמירת קשר עין עם המורה. כשהתלמידים יושבים בצורה מפוזרת או “נוזלים” על הכיסא זה מקשה על רמת הריכוז וקליטת המידע.
  2. ילדים המנגנים את אותה היצירה פעם אחר פעם במשך תקופה ארוכה יגיעו לתוצאה הטובה ביותר ויוכלו לראות בעצמם את השיפור שחל ככל שהם מתרגלים את אותו הדבר. תרגול וחזרתיות מאפשרים לפתח יכולות הדורשות התמדה, השקעה ומיקוד במטרה.

    קחו למשל לדוגמה את הקריאה. פעמים רבות הילדים מתבקשים על ידי המורים לחזור הביתה ולקרוא את קטע הקריאה או האותיות עם התנועות השונות לפחות שלוש פעמים ולהחתים את ההורים. תרגול, אימון וחזרתיות על אותו הדבר יהפכו בסופו של דבר את  התלמידים להיות קוראים מיומנים.
  3. מחקרים רבים מספרים לנו שהזיכרון שלנו הוא שריר וכדי לשפר אותו אנחנו צריכים לאמן אותו בדיוק כמו שמתאמנים בחדר כושר. פתרון טוב לאימון שכזה יכול להיות באמצעות  נגינה.

    תרגול של היצירות השונות מתרגלים ומאמנים  את שתי מערכות הזיכרון הקיימות אצלנו (זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך) עד שמגיעים למצב שהאצבעות מנגנות באופן עצמאי ואוטומטי. האצבעות זוכרות היכן התווים, היכן הן צריכות להיות מונחות ואותו החלק במוח האחראי על הזיכרון יודע וזוכר את התווים.

    כמה שזה מרגיז, חלק נכבד מלמידת לוח הכפל מושתת על שינון ועל הזיכרון. ככל שהילדים יתרגלו את לוח הכפל (בין אם בעל פה ובין אם בפתירת תרגילים במחברת) הם יזכרו אותו טוב יותר ולטווח ארוך עד שזה יגיע למצב של אוטומט.
  4. נגינה מסייעת בהגדלת טווח הקשב והריכוז משום שהיא דורשת מהילדים להשתמש במספר חושים יחדיו: שמיעה, מישוש וראיה. עם שומעים את עצמם מנגנים, הם קוראים את התווים באמצעות חוש הראיה וצופים בידיים מנגנות והם חשים את כלי הנגינה כדי שיוכלו להפיק ממנו צליל.

    גם בשעת לימוד בכיתה נדרשים הילדים להשתמש בחושיהם בעת ובעונה אחת: הקשבה למורה, לראות את הכתוב בלוח או בספרי הלימוד ולכתוב.
  5. העלאת הביטחון העצמי ותחושת הצלחה – נגינה ליד המורה או אל מול קהל מאפשרת לילדים לחוות תחושת הצלחה ותורמת לשיפור והעלאת הביטחון העצמי.

    פעמים רבות נדרשים הילדים להשתתף בשיעורים, להקריא תשובות, להעביר שיעור בתחום דעת שאותו הם בחרו. כל זה דורש עמידה מול קהל (תלמידים ומורה). כל חיזוק חיובי שהם מקבלים מה”קהל” מייצר תחושת הצלחה ומגדיל את הבטחון לעשות זאת שוב בפעם הבאה.
  6. נגינה מאפשרת למידת שפה חדשה. חשיפה לשפה חדשה מאפשרת לתלמידים  לקרוא ולכתוב תווים ולזהות אותם באמצעות השמיעה. הנגינה תורמת ללמידת שפות שונות ומגוונות בבתי הספר. במצב זה, התלמידים כבר מורגלים לרכישת שפות נוספות והם יודעים מה נדרש מהם כדי לדעת אותן: אימון, תרגול, חזרתיות והפניית קשב ומיקוד.  
  7. מוטוריקה וקורדינציה- נגינה היא אחד הכלים הטיפוליים התורמת רבות לאימון ושיפור היכולות הקשורות בתיאום עין ידן, הגמשת הידיים, תרגול תנועות בידיים והפעלת מאות שרירים, בו זמנית, הקיימים בגופנו.

לנגינה מגוון השפעות חיוביות והיא הפסיכולוג והטיפול הנפשי הטוב ביותר

רון ג'ראד - המומחים של מקומון ראשון - שפת המוזיקה
רון ג’ראד – המומחים של מקומון ראשון – שפת המוזיקה
נבחרת המומחים של מקומון ראשון
נבחרת המומחים של מקומון ראשון

אודות המחבר

מיקי אלון

מיקי אלון- איש ציבור, פעיל חברתי, יו"ר יחד למען החייל ראשון לציון ,מעל 20 שנה כיו"ר הנהגות ההורים בבתי ספר בעיר, שנים רבות בהנהגה העירונית מתוכם 4 שנים כיו"ר עירוני וחבר בהנהגת ההורים הארצית, ניהול וכתיבה בפורומים עירוניים באתר העירייה בתקופתו של מאיר ניצן ודב צור, כיום רז קינסטליך ראש העירייה. מיקי מנהל האתר מקומון ראשון ומנהל את הפורום הגדול ביותר בעיר "פורום תושבי ראשון לציון" בפייסבוק ובו כ-100,000 חברים, חבר הנהלת בית החייל המשוחרר ועוד...כל הפעילויות בהתנדבות מלאה.

השארת תגובה