המומחים של מקומון ראשון – מריאנה טרגנו גוז: איך להשיג קוביות בבטן כמו אצל דוגמנית פיטנס?

לא יאומן כי יסופר אבל החגים מאחורינו. תקופת אחרי-החגים זו תקופה מלאה בתכנון תוכניות לשגרה טובה יותר, הצבת מטרות חדשות וגם של הצפת פרסומות בסגנון  “איך להוריד את השומן של אחרי החגים?” ו-“אחרי החגים זה עכשיו, קוביות בבטן ב-14 ימים”.

אבל האם באמת ניתן לראות קוביות בבטן אחרי 14 יום? ואיך באמת ניתן לחטב את הבטן כמו דוגמניות הספורט?

על-מנת להשיג מראה חטוב בו ניתן להבחין בשרירים יש צורך לעשות תהליך של שינוי הרכב הגוף. התהליך הזה כולל עלייה במסת השריר, דבר הגורם לעיבוי ומיצוק השרירים, לצד ירידה באחוזי השומן על-מנת שניתן יהיה לראות את השרירים העבים והמוצקים עליהם עבדנו כל-כך קשה. מדובר בעצם על ביצוע מניפולציה להרכב הגוף כדי לשלוט על הניראות שלו.

נשמע פשוט? בואו נרד קצת לפרטים ונבין האם התהליך הזה הוא נכון לכולם.

ירידה באחוזי שומן:

רקמות השומן שלנו, בין אם אנחנו אוהבים אותן או לא, הן בעלות חשיבות תפקודית קריטית. כל תאי גופנו מורכבים בין השאר משומן ולכן לא יכולים להתחדש היטב ללא שומן, המוח שלנו זקוק לשומן על-מנת לתפקד במיטבו, ויטמינים מסוימים לא יכולים להיספג ללא שומן ואפילו הראייה שלנו מושפעת משומן. שומן משפיע גם על תהליכים של ריפוי דלקות ופצעים. חוסר בשומן משפיע על מאזנים הורמונליים וגם על תפקוד יעיל של מערכת הדם.

כל אדם זקוק לאחוז שומן שונה על-מנת לתפקד בצורה מיטבית. ככלל, אצל גברים אחוז השומן הנדרש לתפקוד הוא נמוך מזה של נשים, אך גם בתוך המינים יש שוני בין אדם לאדם. אחוז השומן הנכון לכל אדם מושפע בעיקר בגנטיקה.  

על-מנת לרדת באחוזי השומן יהיה צורך לצרוך דיאטה מאוד מוקפדת הכוללת צריכת חלבונים גבוהה, שומן נמוך ואצל הרבה אנשים גם גירעון קלורי.

לפני תחילת תהליך כזה יש לקחת בחשבון כי אצל הרבה נשים ירידה לאחוזי שומן נמוכים עד כדי שרואים שרירי בטן עלולה לפגוע בתפקודים בסיסיים כגון בפוריות. באופן טבעי גוף האדם מעדיף לתפקד עם אחוזי שומן מעט יותר גבוהים על פני נמוכים ולכן ירידה לאחוזי שומן נמוכים היא קשה לתיחזוק לאורך זמן מכיוון שגוף האדם לא בנוי לתפקד על אחוזי שומן נמוכים או גירעון קלורי לאורך זמן. למען האמת, מחקרים מראים כי מעל 95% מהאנשים אשר מתחילים דיאטה ייכשלו בה ואף יעלו יותר בסופו של דבר מהמשקל ההתחלתי.

עלייה במסת השריר

אם המטרה היא ניראות של קוביות אז מסת השריר צריכה לעלות משמעותית: שכבת הבטן החיצונית (יש לנו 4 שכבות של שרירי בטן הפרוסות אחת על השנייה קצת כמו בצק עלים) צריכה לעבור תהליך של היפרטרופיה: גדילה משמעותית בנפח השריר. הרבה פעמים עלייה במסת השריר של שכבה אחת בשרירי הבטן עלולה לייצר מצב בו אין איזון בין שכבות שרירי הבטן השונות, דבר העלול לפגוע בתנועתיות עמוד השדרה ואף לייצר מצב בו אין ניהול אופטימלי של לחצים תוך בטניים, כלומר להעמיס על איברי האגן ורצפת האגן.

רמות סטרס

אחד הדברים המפתיעים אשר משפיעים על ניראות הבטן הם הורמונים. הורמוני סטרס ובעיקר הורמון אשר נקרא קורטיזול משפיע בין השאר על עלייה בשומן תוך-בטני. שינה עמוקה, רציפה ומספקת, חיים עם לחצים חיצוניים מתונים ומספיק זמן כדי להירגע קשורים ישירות לניראות הבטן. הלחץ המשפיע על ניראות הבטן יכול להיגרם משלל גורמים בחיים כמו גם, כמה אירוני, לחץ מהמראה שלנו.


אז לסיכום, בטן חטובה מושפעת בעיקר מגנטיקה, מגדר וגיל. עם זאת, ניתן להשפיע על הניראות שלה על-ידי חיים פדנטים של תזונה ואימונים שלא תמיד מיטיבים עם בריאות. לפעמים, מראה חטוב ובריאות הולכים יד ביד אך לפעמים, בניגוד למודעות הקופצות ברשתות החברתיות מראה חטוב הוא לא הדבר הבריא לאדם ספציפי. לניראות ולבריאות לא תמיד יש קשר הדוק.

אם תשאלו אותי, מדריכה לפילאטיס בהווה, רקדנית לשעבר ובעלת שרירי בטן בולטים אני אישית ממש מעדיפה לזוז ולהתאמן בשביל להיות בריאה, לתדלק את עצמי עם מזון שמיטיב עם הגוף שלי ולהנות לפעמים גם ממזון שעושה שמח בלב בלי אשמה. כיום, אני מעדיפה לחיות את החיים שלי עם מטרות שלא מתמקדות בניראות של חלק גוף ספציפי, או ניראות בכלל . היום אני מעדיפה להתמקד בבריאות שלי ובמקרה שלי, אני צריכה לבחור בין שיריר בטן חטובים לבריאות פיזית ואיכות חיים מיטיבה.

עמדתי המקצועית היא שכל אדם צריך להגדיר לעצמו מטרות בריאות וניראות מתוך הבנה של כל הפרמטרים אשר יושקעו להשגת המטרה ולכן אם אתם מוכנים להשקיע את המרץ הדרוש בשביל לשנות את המראה שלכם חשוב לקחת בחשבון שמדובר על תהליך ארוך, השקעה גדולה מזמנם ומרצכם. תוודאו שזה תהליך שאתם עושים יחד עם תזונאי מוסמך ומדריך כושר מנוסה שלוקח בחשבון לא רק את הקוביות אלא גם את הבריאות הפיזית ונפשית שלכם. ואם קופצת לכן מודעה שקרית שמנסה למכור לכן איבר גוף חטוב ב-14 ימים, דפדפו הלאה.

מריאנה טרגנו גוז - מקומון ראשון
מריאנה טרגנו גוז – מקומון ראשון – המומחים של מקומון ראשון

מריאנה טרגנו גוז היא מורה לתנועה משנת 2003 וכיום בעלת סטודיו בראשון לציון. היא בעלת תואר שני בלימודי תנועה, רקדנית וכוריאוגרפית בדימוס ומכשירה את דור העתיד של מורות הפילאטיס בהווה.

אתר: www.bananapilates.com

אינסטגרם: www.instagram.com/bananapilates

פייסבוק: www.facebook.com/bananapilates

נבחרת המומחים של מקומון ראשון
נבחרת המומחים של מקומון ראשון

השארת תגובה