תואר במדעי המחשב לפני הגיוס בראשון לציון? יש דבר כזה!

תכנית אל”צ (אקדמיה לפני צבא) של המסלול האקדמי המכללה למינהל מאפשרת לתלמידים ותלמידות בכיתה ט’ לרכוש תואר מבוקש במסגרת מערכת תומכת ומכילה

צילום: המכללה למנהל

כשהיתה שיר שואקה בכיתה ח’ היא הרגישה שהיא זקוקה לאתגרים נוספים. “הלימודים היו לי קלים יחסית, חיפשתי משהו מעבר”. על תכנית אל”צ (אקדמיה לפני צבא) של המסלול האקדמי המכללה למינהל היא שמעה מאח של חבר לכיתה. “קראתי קצת על התכנית וגם התייעצתי עם המחנכת שלי, שהמליצה לי לנסות להתקבל. הגשתי מועמדות והתקבלתי”.

שואקה, שסיימה לאחרונה את לימודיה בבית הספר מקיף י’ בראשון לציון, נמצאת כעת בשנת הלימודים האחרונה של תכנית אל”צ, שבסיומה היא תהיה בעלת תואר ראשון במדעי המחשב. “הבנתי שאם אתקבל לתכנית, אסיים את התיכון עם תואר ראשון, שיפתח לי אופציות מעניינות בשירות הצבאי – כבר עכשיו אני מתמיינת למקומות שלא הייתי מגיעה אליהם ללא התואר. בנוסף, זה תואר שיפתח בפני דלתות רבות אחרי הצבא”.

תכנית ייחודית המיועדת לתלמידי ותלמידות תיכון

תכנית אקדמיה לפני צבא (אל”צ) קיימת במכללה למינהל כבר למעלה מ-20 שנה, ומדי שנה משתלבים בה תלמידי ותלמידות כיתות ט’ העומדים בדרישות הסף הקפדניות. התכנית הייחודית מאפשרת לתלמידים להשתלב במסלול לימודים מלא לתואר B.Sc. במדעי המחשב, על פי תכנית הלימודים האקדמית של הפקולטה. הלימודים בתכנית מתקיימים במקביל ללימודים בכיתות ט’-י”ב, ואחר כך במשך שנה נוספת – סה”כ 5 שנות לימוד לתואר במסגרת התכנית.

ד”ר גלית חיים, סגנית הדיקאן בפקולטה למדעי המחשב של המכללה למינהל, מציינת כי הייחוד של התכנית, בהשוואה לתכניות אחרות, הוא בכך שהתלמידים מסיימים אותה עם תואר ראשון מלא. “זו תכנית שמאפשרת לתלמידים להשלים תואר ראשון במדעי המחשב עוד לפני השירות הצבאי, בניגוד למסלולים אחרים שמאפשרים להם ללמוד מספר מסוים של קורסים, ואחרי השירות להשלים את הלימודים. מהמסלול שלנו הם יוצאים לצבא עם תואר ראשון מבוקש במדעי המחשב שפותח בפניהם דלתות לשירות מעניין, וגם כמובן אחר כך – באזרחות – למגוון משרות בתעשיית ההייטק”.

תכנית אל”צ נבנתה במיוחד עבור תלמידי תיכון והיא כוללת מגוון התמחויות חדשניות כגון: Cyber Security, למידה חישובית, Data Science ,Full Stack Development ועוד. התכנית כוללת מגוון הרצאות העשרה, מפגשים עם יזמים, משקיעים ובכירים בתעשיית ההייטק. על סגל המרצים נמנים אנשי הייטק מהחברות המובילות בארץ ואנשי אקדמיה בכירים בתחום מדעי המחשב, הנדסה ומדעים מדויקים.

צילום: המכללה למנהל

מעטפת שלמה ומתחשבת

דרישות הסף לתכנית גבוהות, כאמור, וכוללות בין השאר דרישה כי התלמידים והתלמידות יהיו בעלי ציון של לפחות 90 בלימודי מתמטיקה בהקבצה א’. עוד נדרשים המועמדים והמועמדות לעבור מבדק קבלה של הפקולטה.
“הדרישות שלנו מהסטודנטים והסטודנטיות בתכנית הן כמו מכל הסטודנטים האחרים, אבל אנחנו נותנים להם מעטפת מאוד רחבה ותומכת על מנת לסייע להם לעמוד בדרישות אלו”, אומרת ד”ר חיים. כך, לכל ההרצאות ישנם תרגול וסדנה המלווים אותן. בנוסף, הסטודנטים יכולים להיעזר במערך של חונכים שהם סטודנטים מצטיינים. “בנוסף, הצוות כולו זמין להם, ומסייע במה שנדרש”.

עוד מציינת ד”ר חיים כי יש התחשבות בכל מה שקשור לאירועים הקשורים ללימודים בבתי הספר. “אם יש טיול שנתי, למשל, אנחנו מנסים למצוא להם פתרונות לימים שהפסידו ולאפשר להם להיכנס להרצאות אחרות. בבתי ספר מהם יש לנו כמות גדולה של תלמידים יש רפרנטים מולם אנחנו עובדים ומנסים למצוא פתרונות. אבל גם בבתי ספר מהם יש לנו תלמידים בודדים, אנחנו מוצאים את הדרכים להגיע לפתרון שנוח לכולם”.

לדבריה, על אף העובדה שהאחריות על השלמת החומר מוטלת על הסטודנטים, צוות הפקולטה לא משאיר אותם “תלושים באוויר”, כדבריה. “אנחנו מאוד קשובים ורגישים לצרכים שלהם, וזוכרים כל הזמן שמדובר בנערים ונערות”.

צילום: המכללה למנהל

“לימודים שמיועדים לתלמידים שרוצים ומסוגלים לעשות יותר”

הלימודים בתכנית מתפרסים על פני יומיים בשבוע (לא כולל סדנאות בזום). לדוגמה, בשנת הלימודים הנוכחית, סטודנטים שהחלו את שנה א’ ללימודיהם לומדים יום אחד באמצע השבוע בו הלימודים מתחילים בשעות אחרי הצהריים ונמשכים עד הערב, ובימי שישי. את שנת הלימודים הנוכחית התחילו מספר רב של סטודנטים וסטודנטיות, כ-60, דבר שאיפשר למכללה לפתוח עבורם כיתה ייעודית.

“אלו לימודים שמתאימים לתלמידים ותלמידות שבית הספר פחות מאתגר אותם, ורוצים ומסוגלים לעשות יותר”, אומרת ד”ר חיים. לדבריה, על אף העומס, סטודנטים וסטודנטיות רבים מוצאים זמן גם לחיי חברה עשירים, תחביבים, התנדבות במסגרות שונות ועוד. “יש לנו סטודנטים שאפילו מתחילים לעבוד בהייטק בשנה החמישית ללימודים, בין התיכון לצבא”.

שואקה, שמשמשת כחונכת בתכנית לצד הלימודים בה, מאמינה שעם ארגון זמן נכון ניתן להשיג הכול. “אלו לימודים של יומיים בשבוע בסך הכול, ובהתחלה לומדים מעט קורסים יחסית. לאורך הלימודים חיי החברה שלי לא נפגעו, הייתי בצופים ואפילו עבדתי”.

היכולת לשלב את כל הדברים נובעת לדבריה מהתמיכה הרבה של המכללה. “יש המון עזרה לאורך הלימודים. אם זה תגבורים, סדנאות, חונכויות. בנוסף, היתה גם המון התחשבות, ובמקרים שניתן היה דחו לנו למשל מבחנים בבית הספר. בתקופת הבגרויות למשל, שאותן לא ניתן היה לדחות, מאוד חששתי מהעומס, אבל ראיתי שזה אפשרי עם תכנון זמן נכון”.

השארת תגובה