אין תיקשורת מילולית עם מרק רפייביץ ,נער אוטיסט בן 16 מראשון לציון ,אלא דרך ציוריו המדהימים שחושפים כישרון עצום ורגישות אנושית

מתבוננים בפרטים קטנים בציוריו של מרק, מנסים לחדור אל התודעה המנחה, מובילה יד ומכחול אל צבע וקנבס, בתנועות מבוקרות ומדוייקות תוך יצירת דימויים ממקום של רגש או דמיון, המנוהלים עמוק מאחור, מבלי יכולת לתקשר החוצה עם עולם…

מהו אוטיסט? מה מרגיש או חושב אוטיסט?
…..”אוטיזם הוא שונות נוירולוגית הנגרמת משילוב של גורמים סביבתיים, תורשתיים וגנטיים. זוהי תסמונת קלינית, שמתאפיינת בלקויות שונות בתחום הקשרים הבין-אישיים, בתחום החברתי, השפתי והתקשורתי. מאפיינים נוספים המעידים על אוטיזם הם התנהגות סטראוטיפית ורפיטטיבית (חזרתית) והפרעה בכישורים החברתיים”.

מאז שנחשפתי לציוריו של מרק אני “קשוב” לפרטים הקטנים שבהם, היוצרים סיפורי רקע לדמות או רעיון, אלה מצויים {כמו כל ציוריו} במנעד בין פיגורטיביות, אקספרסיוניזם והפשטה גרפית ורעיונית כאחד, לכאורה, שילוב של שפות וגישות הבעה, היוצרות מעין שפה יחודית של מרק , חוזרות ונשנות במנעד משתנה בין הבחירות שלו בנושא מסוים, ובטוח גם בהתרשמותו האישית מחוויה שחווה.

אין שום תקשורת מילולית עם מרק, אימו מתקשרת אתו, מנחה אותו בפרטי חיים אבל, לא ברור כמה ומה מבין מרק מתוך הנאמר, ואיך זה מעובד בתוכו.


ככל שהעמקתי להתבונן גיליתי יותר ויותר רגישות אנושית ,הבאה לידי ביטוי באווירת הציור…סמליו ראשוניים , מינימליסטים, לעיתים חווה סוראליזם מאופיין בסמליו ובשפתו, משלים במסריו.

משיחות עם אימו למדתי כי חוויות מסוגים שונים מהוות טריגר לציוריו, החל מטיול ברחוב שכונתי ומפגש עם שכנה שמצאה ציפור שהותקפה על ידי חתול, או התרגשותו מחדשות בטלוויזיה בהם צפה בסיפורה של ילדה שנהרגה באוקראינה, הציור מרגש ונוגע , הדפסו נשלח לאם השכולה.

גירויים שמרק סופג מגיעים גם מהסלולרי שלו, אותו הוא מפעיל במיומנות, מרק לא למד ציור מעודו, אך בהתבוננות בסרטים שונים הבין ופיתח את שיטתו שלו לראות ולהעביר מחשבותיו בצבע.

הוא מפנים חוויות ומראות, כמו נוף בו טייל, אנשים ומאורעות, ונותן להם ביטוי ברגישותו ובשפתו המיוחדת.

אספתי קבוצה מיצירותיו לכדי תערוכה, לא ברור אם ציור ימשיך לעניין אותו לנצח….מאידך, עומקן של החוויות הגלומות בציורים הינו חוויה מיוחדת שתרגש כל אדם, ערכן עצום בעייני וגאווה גדולה לי לתת במה למרק בגלריית הסטודיו.

.

3 תגובות

  1. שמחה הגב

    מדהים מדהים

  2. דורית פולק הגב

    התרגשתי מאד לקרוא את הכתבה. הציורים מהממים, צבעוניים, מספרים סיפור אישי שכל אחד יכול לתת לו פרשנות משלו ומדהים שמרק מצא את הדרך לבטא את עולמו הפנימי.
    האם יש אפשרות לבקר בתערוכה?
    אשמח מאד!!!

    • לודה הגב

      דורית, תודה על התגובה.
      התערוכה תוצג עד סוף מאי.
      רחוב רוחמה 11, יפו, סטודיו שוקי קוק.
      בימי א-ה,
      לגבי שעות תבדקי בסטודיו 039643640

השארת תגובה