הראשונה בראשון לציון! הגננת שלא עוצרת איריס כיבודי מגן “חרוז וצליל” למדה אילוף וכלבנות ומה היא עושה עם זה?

צילום: פרטי.

לפני כ-3 שנים החליטה הגננת איריס כיבודי מהמשפיעות בגננות העיר לנסות שיטות חדשות ללימוד בגנים ולאחר קריאה ובדיקה החליטה שלימוד אילוף וכלבנות יוכל להיות פרוייקט מצויין עבור הילדים בגני הילדים, פרוייקט שמשפיע ישירות על ויסות ובעיות רגשיות ,ובעיקר לטובה

צילום: פרטי.

איריס כיבודי מספרת לנו על התהליך וגם בפירוט על העבודה עם הילדים ובעזרת כלבים. איריס היא הגננת של גן “חרוז וצליל” שנמצא ברחוב הירשפלד 36 מרכז ראשון לציון.

צילום: פרטי.

לפני 3 שנים לאחר שהחליטה, למדה את נושא אילוף וכלבנות לאחר שסיימה התנהלה מול האגף הוטרינרי של עיריית ראשון לציון בתמיכתו של ראש העיר רז קינסטליך ,בתהליך שארך כ-שנה וחצי מי שעזר בדרך היו סגן ראש העיר איתי מתיתיהו יחד עם עוזרו אמיר מצרי ,כאשר בסופו חתם על האישור המיוחל הוטרינר העירוני תומר ניסימיאן, אישור שבלעדיו אסור להכניס את הפרוייקט וכמובן בעלי חיים לגן הילדים.

נכון לרגע זה הפרוייקט נכנס רק לגן הילדים “חרוז וצליל” ואיריס כיבודי היא פורצת דרך ומובילה את הנושא בעיר. פרוייקט הכלבנות מתקיים פעמיים בשבוע והילדים והוריהם אימצו בחום את הפרוייקט.

צילום: פרטי.

איריס כיבודי ממליצה לגננות ברחבי העיר ללמוד את הנושא ולהכניס אותו לגני הילדים כדי לשפר את האווירה הכללית שהופכת חיובית יותר .

כלבנות טיפולית הוא טיפול בעזרת בעלי חיים הנשען על מערכת היחסים בין כלבים לבני אדם

עקרונות הטיפול בעזרת כלבים, מטרתו להקנות לילדים כלים להתמודד עם קשיים אותם הם חווים ומהם הם סובלים. שימוש בכלבים מאפשר לעבוד עם הילדים בסביבה עשירה, נוכחות הכלב והאינטראקציה הטבעית שלו עם הילד מרכזת את תשומת ליבו של הילד, הכלב הופך למתווך שדרכו המטפל או המדריך יכול להגיע בקלות יחסית לילד.

הרגישות החושית של הכלבים מאפשרת להם הבנה והתחברות לתפיסת עולמם של אוכלוסיית הילדים , התקשורת הלא שפתית עם הכלבים תורמת להרגשת ביטחון של הילדים ולרכישת אמון בכלבים, הכלב מהווה חוליה מקשרת בין הילד לבין הסביבה והסובבים.

התכנית נעשית בשלבים , תחילה :יצירת הקשר הראשוני תהיה התאמת הכלב ל ילדים לפי קרטריונים של גיל, יכולת מוטורית ורמת תקשורת, הכרות ויצירת קשר ראשוני בין הילד לכלב שילווה אותו לאורך הטיפול.

ביסוס של אמון התחלת עבודה עם הכלב ללא מגע ישיר איתו, (בסיוע מטפל), שימוש ברצועה כמוליך בין הילד לכלב כאשר המטפל נמצא בטווח בינהם, צימצום הדרגתי של המרחק בין הכלב לילד עד למצב של קרבה ומגע ללא החציצה של המטפל.

לאחר יצירת האמון , יצירת מגע פיזי מלא עם הכלב הולכה עצמאית ושליטה של הילד בכלב, הפעלת הכלבי היא עפ”י הוראות של הילדים ומלווים, מה שמחייב את הילדים לקשר עין וקשב במהלך הפעילות.

לאחר רכישת הביטחון מול הכלב ונגישות מלאה לאיבריו השונים הילדים יהיו מוכנים ללמוד להפעיל את הכלב לביצוע פעולות מורכבות יותר , הכרות הילדים עם מתקני אג’יליטי, הפעלת הכלב למעבר מתקני אג’יליטי, הכוונת הכלב למעבר מתקנים שונים ע”י סימני ידיים או פקודות ורבליות.

תוך כדי הפעילות הילדים מוכוונים ליצירת אינטראקציות חברתיות בינם לבים עצמם, שילוב של הפעלות קבוצתיות המחייבות העלאה במודעות הסביבתית של הילדים (שימת לב למיקום יתר הקבוצה, שיתופי פעולה בין ילדים וגיבוש הקבוצה.

מטרות התכנית:
ליצור אווירה חיובית לפתיחה ושיתוף, להכיר את הילדים בקבוצה, להכיר את הכלבים, ומהם הכללים
הילדים ילמדו לזהות שפת גוף (אנושית וכלבית). הילדים ילמדו מהי דחיית סיפוקים, הילדים יחזקו את תחושת המנהיגות – שליטה ברמת האנרגיה ומנהיגות מול הכלב תוך כדי החוויה. הילדים יפתחו שפה משותפת, הקשבה לאחר, בתקשורת מילולית ולא מילולית .

הילדים ילמדו להתמודד עם אחריות, תקשורת חיובית, סבלנות, סובלנות, עצמאות, כבוד הדדי, עבודת צוות, שמירה על כללי משחק, שיפור מוטוריקה , הבנת מצבים חברתיים, הבנה וכבוד לזולת.

השארת תגובה