עכשיו גם בראשון לציון מוקד סיוע נפשי הראשון מסוגו בשפה הרוסית מסייע מדי יום למשפחות מתמודדים

ילנה במוקד. צילום: עמותת איכות בשיקום.

עמותת איכות בשיקום מפעילה את מוקד הסיוע בשפה הרוסית מזה חמישה חודשים , מטרתו של המוקד היא לסייע למשפחות החיות עם בן משפחה הסובל ממגבלה נפשית להתמודד עם הקושי ולקבל כלים וסיוע ראשוני.המוקד מאויש ע”י מתנדבות אמהות ובנות זוג של מתמודדי נפש אשר מכירות מקרוב את ההתמודדות המשפחתית ועברו הכשרה מיוחדת לסייע לאחרים. הפעלת המוקד מספקת אפשרות להתייעץ , לקבל תמיכה לרגשית ולקבל מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות.

רותם בר שלום, המנהלת הארצית של מרכזי יה”ל : “החלק המשמעותי בקו הסיוע זה שיש מישהו מעבר לקו שמקשיב, מבין ומכיל- זה ממש לדבר בגובה העיניים”.
מאשה, אחת הפונות למוקד הסיוע , הינה אם חד הורית לשתי בנות בשנות הארבעים לחייה. בתה הבכורה טניה בת 23 והשנייה צעירה ממנה בכמה שנים. מאשה והבנות עלו לישראל לפני שנתיים והן מתגוררות ביישוב בדרום הארץ.

לפני שנה טניה החלה לנהוג באלימות פיזית כלפי האם. לצד האלימות התמודדה עם קושי נפשי, אולם התקשתה להודות שהיא צריכה לפנות לסיוע נפשי.

מאשה פנתה למוקד הסיוע של מרכזי יה”ל ושוחחה עם המוקדנית המתנדבת, אשר חיזקה את תחושותיה שחשוב להציב לבתה גבולות ונתנה לגיטימציה לפעולה אקטיבית מצד האם כדי לשמור על עצמה וגם לשמור על הבת שהתוקפנות אצלה עלולה לצאת משליטה. גם אם העניין כרוך בפניה לרשויות החוק, משטרה או בית משפט.

המוקדנית הציעה למאשה שתעביר את פרטיה לעובדת סוציאלית של מרכז יה”ל במטרה ללוות אותה בתהליך ולסייע והיא הסכימה לכך ופנתה למרכז. בשיחות עם העובדת הסוציאלית מאשה שיתפה בקשיי התמודדות שלה עם טניה והדאגה הגדולה שלה כלפיה. העובדת הסוציאלית המליצה לה על הצבת גבול ברור במקרה של אלימות מצד טניה ואכן לאחר מקרה אלימות נוסף מאשה פנתה למשטרה לסיוע. מאחר ומדובר במקרה בתוך המשפחה החוקרים הציעו שתפנה לבית המשפט לענייני משפחה. היא התקבלה ביחידת הסיוע של בית המשפט, הגוף שמיועד לפתרון סכסוכים בתוך המשפחה.

ביחידה נפגשו מאשה וטניה עם עובדת סוציאלית שניסתה לעזור להן לגשר על הפער.

בזכות ההתייעצות עם עובדת המרכז בשפה הרוסית נמצאה עבור טניה מסגרת שהכללים בה ברורים ומתאפשרת עבודה על פשרות בתוך המשפחה. המקרה של מאשה וטניה מייצג חלק מהפניות שבהן יש פער בין התפיסות של ההורה והבן או הבת לגבי מצבם הנפשי ומקרים של אי היענות לגשת לטיפול.

המוקד ברוסית מאויש על ידי אימהות למתמודדי נפש או בנות זוגם, אשר מכירות מקרוב את ההתמודדות המשפחתית סביב הבעיה הנפשית ועברו הכשרה לסייע לאחרים. הפעלת המוקד תאפשר להרחיב את שעות המענה, מעבר לשעות הפעילות של מרכזי יה”ל שמפעילה עמותת איכות בשיקום ומספק אפשרות להתייעץ, לקבל תמיכה רגשית ולקבל מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות.

המוקד פועל בימי חול בלבד, בין השעות 18:00-22:00 בטלפון 03-9559596, המענה הינו ללא תשלום. עמותת איכות בשיקום מפעילה 4 מרכזי יה”ל לייעוץ למשפחות מתמודדים בראשון לציון, חדרה, כפר סבא ואשדוד. המרכזים ממומנים ומפוקחים על ידי משרד הבריאות.

השארת תגובה