חברי מועצת העיר ד”ר הדס מלכה ויוסי חממי נפגשו בכנסת עם שר החינוך יואב קיש ,על הפרק ילדים בחינוך מיוחד וצרכים מיוחדים

ד”ר הדס מלכה הכהן עם יואב קיש ויוסי חממי. צילום: פרטי.

ד”ר הדס-מלכה הכהן ראש מטה חינוך וחינוך מיוחד וצרכים מיוחדים והנגשות בסיעת מחל הצעירים ויוסי חממי ראש הסיעה נפגשו בכנסת עם שר החינוך יואב קיש

במפגש פרשו השניים בפני השר סוגיות הדורשות את התערבות וסיוע של השר. בין הדברים עלתה סוגיית חשיבות הקשר בין סייעות לבין הורים לילדים משולבים.

לדברי ד”ר הכהן הנושא דורש הסדרה , הבנה לצורך וחיוב הצוותים המקצועיים לאפשר קשר זה מתוך הכרה בחשיבות שלו לקידום הילד המשולב בעיקר מהפאן החברתי והרגשי ואף הבטחת שלומו ובטיחותו ולצד זה הכרה בחשיבות שיתוף ההורים במעשה החינוכי לטובת קידום ילדם. דר הכהן: “מגיעות אליי עשרות פניות של הורים לילדים משולבים מתוסכלים מבויישים ומפוחדים נוכח היחס הלא מכבד שזכו לו כאשר פנו בדרישה לקשר עם הסייעת המשלבת. כאשר אני מציעה להם פנייה שלי למנהלת או המנהל הם מאוד חוששים ונסוגים ונשארים עם אותה תחושות שמתארים; החמצה, התיסרות ודאגה לשלומו בטיחותו ועולמו החברתי של ילדם, יום יום שעה שעה.

לפני שנתיים כאשר כבר הגיעו אליי תביעות של עורכי דין שייצגו את ההורים פניתי ליעוץ המשפטי ולראש מנהל חינוך הצעתי לבנות מחוון לתקשורת בין הורה לבין משלבת ובכך לפתור את הסוגיה. כבר היום אנחנו רואים ברמה ארצית חזרה של משולבים לחינוך המיוחד ומיסמוס חוק החינוך המיוחד. ולכן בעיני רק הסדרה וסנקציה בצידה כלפי מוסד שיפר הוראה זו תביא לשינוי המיוחל. בדעתי לרתום את השר לכך. השר הודה בכינות כי לא מודע לסוגיה רבת שנים זו וישמח לקבל מידע בעניין.

נכון להיום ההתיחסויות לסוגיה כאובה והכרחית זו להצלחת חוק החינוך המיוחד באה לידי ביטוי תחילה במכתב המלצה של הגב’ רחלי אברמזון מנהלת אגף א חינוך מיוחד מאוקטובר 2016 , בו היא קוראת למפקחים ומנהלי מוסדות לאפשר תקשורת מיטבית בין הורים לילדים משולבים לבין סייעות המשלבות. אך למצער קריאתה לא זכתה להתיחסות מצד הצוותים גם בשל התנגדות השלטון המקומי לשתף פעולה.

באוקטובר 2022 שוב מנכלית משרד החינוך דלית שטאובר מעלה את הסוגיה בעקבות לחץ של משפחות מיוחדות ודבר לא משתנה. גם המהפך במאי 2023, מבחינת השלטון המקומי בקריאה לצוותים החינוכיים לשתף פעולה -לא הביא לתוצאות!” .

ד”ר הכהן ציינה כי יש בידה מסמך מדיניות שכתבה עם צוות של אנשי אקדמיה והורים לילדים עם צרכים מיוחדים ותשמח להעביר לועדת שפירא שקמה לטובת מיפוי מצב החינוך המיוחד במדינת ישראל ומתן מענים מדוייקים .

מר יוסי חממי הוסיף כי לאחרונה פנו אליו משפחות לילדים מהציבור התורני ופרסו את הקושי ביציאה מהעיר לקבלת שירותי חינוך עבור ילדם . “ראשון לציון עיר גדולה ומדובר במשפחות רבות המצפות לקבל שירותי חינוך בעיר בה גרים”.

ד”ר הכהן הוסיפה כי מצב זה של יציאה מהעיר לקבלת שירותי חינוך לא רק שהיא מקשה על חיי המשפחות התורניות וילדיהם שנאלצים לבלות מידי בוקר שעות בנסיעה אל מסגרות בערים אחרות ובחזרה מהן אלא גם יש לכך השלכות על איכות חייהם החברתיים של הילדים ותחושה של תסכול של המשפחות התורניות הדורשות קבלת שירותים בסיסיים באופן שיויוני .
המפגש הסתיים בהצעה לד”ר הדס לקחת חלק ביישום החלטות ועדת שפירא.

השארת תגובה